טקס פרסי הדוסקר התשפ"ג

גם ליצירה דתית מגיע כבוד. אמנם אנחנו לא עושים לנו פסל ומסכה אז פסלון מוזהב של איש עם חרב אין לנו לתת, אבל לפחות להכריז עליהם אנחנו יכולים. אלו הם הסרטים הדתיים הטובים ביותר בכל הזמנים, לעניות דעתנו

בעלמא דשיקרא נוהגים לתת כבוד ויקר לאלילי התרבות בשלל פרסים, כתבות שער וצלמים נודניקים שעוקבים אחריהם לכל מקום, בשביל כתבה עם קליקבייט גרוע של "לא תאמינו עם מי איקס מבלה". אך מה עם אלילי התרבות שלנו? מי ייתן כבוד ליצירות המופת חסרות האמינות ודלות התקציב של הדוסים? אנחנו כמובן. 

בחרדת קודש עצומה והודיה להשם יתברך ולהורינו שהביאונו עד הלום, אנחנו נרגשים להציג בפניכם במחיאות כפיים את טקס פרסי הדוסקר הראשון (וכנראה גם האחרון)

הסרט הטוב ביותר

הבחירה הייתה קשה מאד כיון שכל המועמדים היו ראויים ביותר. אך אין אנו רשאים ליבטל ממלאכת הבחירה אז בחרנו בלהיט האגדי, הסרט שקנה אותנו עוד משלב הטריילר, זה שראינו בסוף של כל כל הרבה סרטים אחרים. כמה כמיהה וציפייה הייתה עד שזכינו לראות אותו, אז קבלו במחיאות כפיים את המקום הראשון בקטגוריית הסרט הטוב ביותר - חטיפת אייכמן

וואו. איזה סרט. משחק מעולה, אקשן ברמה הכי גבוהה שיש, ואיך אפשר שלא להזכיר את הג'ייסון סטיית'האם שלנו הלוא הוא אביתר לזר עם המשפט האלמותי "אמור את שמך האמיתי". 

אביתר
"אמור את שמך האמיתי ואומר לך מי אתה" | תמונה: צילום מסך מתוך יוטיוב

הבמאי הטוב ביותר

בסרט "איך עושים סרט" של יהודה גרובייס נחשפנו לעבודת האמנות המורכבת של הבמאי ולכן אנחנו מאד רוצים להעריך עבודת בימוי טובה. בקטגוריית הבמאי הטוב ביותר זוכה לא אחרת מאשר יצירת המופת הציונית-דתית שליחות חשאית בדמשק.

הבמאי מעביר אותנו מסע דרך משמעויותיו של חג החנוכה וההצלה שאנחנו זוכים לה גם בימינו. סצנת הפתיחה של האימונים מכניסה אותנו ישר ללב המתח והפעולה, והמתח לא יורד עד לחילוצם של הסוכן והרב מסוריה. אהבנו מאד את האמינות, שלא נפלו לסטריאוטיפים, את האמינות הגבוהה של הדמויות וההתרחשויות, שלא הגחיכו את הסורים או את מדען הטילים הרוסי (האיש שלנו בדמשק) על ידי כך ששמו לו במזוודה סרגל בית ספר צהוב, נניח, וכמובן את האמינות המדהימה שנמצאת בכל פרט ופרט. 

שליחות חשאית
עשר מתוך עשר על אמינות | תמונה: צילום מסך מתוך יוטיוב

השחקן הטוב ביותר בתפקיד ראשי

בקטגוריית השחקן הטוב ביותר זוכה יהושע מרק על משחקו בסרט שליח ציבור. אמנם מדובר ביצירה מעט איזוטרית אך היא נותנת כבוד גדול לציונות הדתית בעוד הפקה מקורית ומופלאה, ומראה שוב שאנחנו יותר טובים וגם אנחנו מסוגלים לחזור אחורה בזמן, רק שאצלנו זה בעזרת מטה קסום ולא עם איזה מכונה מוזרה ופרופסור שמבלבל במוח על קוונטים. המשחק הנהדר של יהושע מצליח לרגש אפילו את הציניים ביותר וכמעט ולא שמנו לב שמדובר בסך הכל בילד. אין ספק שמדובר בגאווה מגזרית, ולא, ברור שלא בחרנו אותו כי הוא בן דוד של הכותב. 

שושו
"וזאת התורה אשר שם משה..." | תמונה: צילום מסך מתוך יוטיוב

שחקן המשנה הטוב ביותר

הוא הדמות הכי אהובה, חד משמעית, אפילו יותר מאסי (ובטח שיותר מטוביה), שחקן המשנה הטוב ביותר הוא…היא…זה… פולקע. בפער הדמות הכי ססגונית על המסך שלנו, התרנגול מאחורי השולחן, המדען המשוגע, הברקוני המקורי, מי שהופך את סדרת הסרטים של אסי וטוביה לנסבלת, כי חלאס, אסי אתה קטנוני ברמות וקשה כבר לשמוע אותך מדבר מהאף, וטוביה, אתה כזה חינוכי ורציני ושמרן ונשמע יותר מידי כמו מדריך פנימייה שזה בלתי נסבל. אהבנו אותך פולקע, תישאר ככה תמיד.  

פולקע
מדריכת כלות: "אף פעם אל תלכו לישון בריב". החיים:

| תמונה: צילום מסך מתוך יוטיוב 

הסרט הזר הטוב ביותר

מצטערים אבל זו הקטגוריה ששמה את כל השאר בכיס הקטן, כי אין מה לעשות, יש שני דברים שהיהודים בארה"ב עושים פשוט הרבה יותר טוב מהיהודים בארץ והם: קולנוע וכל שאר הדברים. 

אז בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר בחרנו את הסרט שכולנו גדלנו עליו, ששימש השראה לאינספור פעולות בני עקיבא ולפוסטים של הרב אברהם סתיו - מלך האריות

האנימציה מעולה, התסריט מדהים, הטוב מנצח והערכים כאילו ינקו ישירות מאורות התשובה. 

סימבה
אחח, קלאסיקה | תמונה: צילום מסך מתוך יוטיוב

תסריט מקורי

היינו קרובים מאד לבחור ב-"שמיטה בסכנה" בגלל תסריט גרוע עד כדי נונסנס גאוני, אך לבסוף החלטנו שהזוכה בקטגוריית התסריט המקורי הטוב ביותר הוא הסרט כל יהודי זהב, מאולפני "ניצוצות של קדושה". בניית הדמויות של האחים ליאור וגידי, הקונפליקטים של גידי למול המיסיון והתפתחות הדמויות עשויים ביד אמן. סטוריטלינג ברמה הכי גבוהה שיש.

גדעון
"תתעורר גדעון, למה אתה נראה כמו צ'ה גווארה?" | תמונה: צילום מסך מתוך יוטיוב

תסריט מעובד

את הבחירה הזאת עשינו עם לב חצוי. בחרנו בסרט לילה בגומחה שהוא עצמו סרט מופת והתסריט שלו מדהים חוץ מהקטע של להביא נחש מחמד לא ארסי שלא גדל בכלל בארץ, ובלי קשר אין שום סיכוי שנחש יתקרב לבן אדם מיוזמתו בשביל להכיש. הבעיה היא שמדובר בתסריט מעובד על בסיס סיפור מ"ילדים מספרים על עצמם" של חיים ולדר. בחרנו בכל זאת את הסרט הזאת בגלל שהיה קלאסיקת ילדות וכן בגלל שהסרט נוצר והופק על ידי הרב מוטי גל ולא על ידי חיים ולדר.

רועי
איך בא לי מסיבה איתך, לילה בגומחה | תמונה: צילום מסך מתוך יוטיוב

צילום

על שוטים מעולים, יצירתיות, תעוזה וייחודיות יוצאת דופן, הזוכה שלנו בקטגוריית הצילום הטוב ביותר הוא חבורת הגאולה במבצע שדה מוקשים. הצילום מצטיין גם בדרמה כמו הסצנה של אפריים מתפלל בלילה בבית הכנסת, גם באימה עם הזאבים וכמובן במתח והאקשן של יחידת החילוץ והרב החוזר בתשובה על אופנוע השטח בזוויות ואיכות שלא ראינו כמותם לפני כן.  

שבאב
תמונה: צילום מסך מתוך יוטיוב

הסרט התיעודי הטוב ביותר

אין ספק שבקטגוריה הזאת הסרט שלוקח את המקום הראשון בהליכה תוך כדי ניגון ארבע בבות הוא סרט החתונה של האחות הגדולה. פרק דוקומנטרי מרגש ומפעים בחייה של משפחה ושל אומה.  

הפסקול המקורי הטוב ביותר

הבחירה הזאת הייתה קלה מבחינתו - חבורת מצוות במעקב צמוד. ממנגינת המתח המצמררת המוכרת לנו גם מהקלטות, ועד לשיר הנושא הנוסטלגי. נעימות הרקע של הסרט הזה תפורות עד לפרטים הקטנים, וכשאנחנו אומרים הפרטים הקטנים אנחנו מתכוונים כמובן לעובדה שלאורך כל הסרט אותה מנגינת מתח חוזרת על עצמה שוב ושוב, ולכן בהחלט מגיע לו.

חבורת מצוות
"חבורת מצוות, לשמור ולעשות" | תמונה: giphy.com

אפקטים  

"חיילים ללא מדים" היה כל כך קרוב בזכות חילוץ בני הערובה, וגם הפיצוצים ב"הפצמ"ר האחרון" היו אפקט מרשים למדי, אלא שגרובייס הפקות המנוסים הצליחו גם פה לקטוף את המקום הראשון. "נקמה יהודית" היא ללא ספק סדרת סרטי המתח הכי זכורה ומוערכת שראינו על המסך, וקשה היה לבחור. אך למרות ש"משימה בנפאל" נתנה פייט בזכות הסצנה האפית של הריקשה הנופלת מקצה הצוק ומתרסקת באגם, בסוף את המקום הראשון לקח הסרט נקמה יהודית 1, מדען האטום
את הפרס אפשר לזקוף לזכותו של המרדף המשטרתי המטורף, שבאופן מפתיע מבוצע על ידי השחקן עצמו שידע לבצע את הפעלולים יותר טוב מאשר הפעלולן המקצועי שנשכר לצורך הצילומים. חילך לאורייתא, שכוייח. 

nfubh,
זריז ורגזני | תמונה: צילום מסך מתוך יוטיוב