5 סרטים מומלצים ליום הזיכרון לשואה ולגבורה

יום השואה בבתים, בלי טקסים ואווירה ברחוב, ייאלץ אותנו להשתמש במה שיש לנו בבית כדי לכבד את מעמד היום. הנה 5 סרטים מומלצים ליום השואה שאולי לא ראיתם:  נקודת איסוף (2010) חזית שבדרך כלל נדחקת הצידה כשמדברים על השואה ובמיוחד נעלמת בסרטי שואה, היא צרפת. הסרט מספר בצורה נפלאה את סיפורים של יהודי פריז של […]


יום השואה בבתים, בלי טקסים ואווירה ברחוב, ייאלץ אותנו להשתמש במה שיש לנו בבית כדי לכבד את מעמד היום. הנה 5 סרטים מומלצים ליום השואה שאולי לא ראיתם:

 נקודת איסוף (2010)

חזית שבדרך כלל נדחקת הצידה כשמדברים על השואה ובמיוחד נעלמת בסרטי שואה, היא צרפת. הסרט מספר בצורה נפלאה את סיפורים של יהודי פריז של שנת 1942 דרך משפחה אחת, ומתמקד בילד הקטן יוסף (ג׳ו) שמנסה להימלט מלהישלח "מזרחה". בסרט מוצגת גם ההתמודדות הבלתי אפשרית של אנשי הרפואה היהודים ובראשם ד"ר שטיינבאום (ז׳אן רנו הידוע כלאון מ'לאון') שנמצאים בתווך בין הנאצים ליהודים וברגע אחד הופכים לאחראים לגורלם של אלפי אנשים. 


צילום מסך יוטיוב

הבן של שאול (2015)

סרט שעומד לדעתי בשורה הראשונה של סרטי השואה, יחד עם 'רשימת שינדלר' ו'הפסנתרן', ובצדק זכה באוסקר ובגלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר.
שאול אוסלנדר הוא איש זודנרקומנדו במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. בעת אחד הפינויים  של הגופות מתאי הגזים הוא מבחין בילד גוסס. הילד מת בנסיבות אכזריות אחרות ושאול משכנע את עצמו שזה היה הבן שלו ומחליט להביאו לקבורה כדת וכדין, מעשה שנחשב לבלתי אפשרי כאשר כל הגופות נדרשות להישלח למשרפה. במקביל, מתארגן מרד של אנשי הזונדרקומנדו שהבינו שגם מהם מתכננים להיפטר מתישהו, מה שיוצר קונפליקט נוסף איתו נאלץ שאול להתמודד. ייחודו של הסרט בכך שהוא עוקב באופן טוטאלי אחרי הגיבור ומוצגים בו רק המקומות שהוא נמצא בהם או נחשף אליהם. כך מנסה הסרט לתאר מעקב אחרי אדם יחיד בשואה בכל מיני סיטואציות, חלקן קשות לצפיה, באופן שלא נראה עוד כמותו בסרטי שואה.


צילום מסך יוטיוב

יעקב השקרן (1999)

יעקב היהודי הפשוט (רובין וויליאמס האגדי בתפקיד שכמו החיים שלו, משלב הומור וטרגדיה) רק שמע במקרה כמה שניות של חדשות מהרדיו של מפקדת הגטו, אבל זה הצליח להפוך את כל המצב רוח של אנשי הגטו. הם בטוחים שיעקב מחביא רדיו ומתעדכן באופן קבוע במה שקורה בעולם ודורשים ממנו עוד ועוד מידע, מה שגורם לו להתחיל לפברק ידיעות על ההצלחות של בעלות הברית במלחמה. סרט בסגנון דרמה קומית שבדומה ל'החיים יפים' (שאם לא ראיתם לכו עכשיו), מתמודד עם השואה בהומור זהיר. לשיקולכם, כמו שאומרים.


צילום מסך יוטיוב

השטן בדלת הסמוכה (2019) 

מדינת ישראל של שנות ה-60 תפסה את הצורר אייכמן במבצע נועז, שפטה אותו בצורה מעוררת השתאות ותלתה אותו כמסר מהדהד לדורות.
מדינת ישראל של שנות ה80 מנסה לשחזר את האירוע עם פושע נאצי נוסף. 'איוואן האיום', שומר אוקראיני במחנות שהיה שותף לרציחת עשרות אלפי יהודים. הוא היה דוחף בכוח יהודים לתאי הגזים ומפעיל אותם ולפעמים בחר יהודים מסויימים לטיפול אישי מיוחד ואכזרי. הממשל האמריקאי לוכד אוקראיני שהיגר לארה"ב בשם ג'ון דמיאניוק ומסגיר אותו לישראל, אבל באופן לא צפוי מדינת ישראל נתקלת בסתירות בעדויות הניצולים, ראיות לא מספקות ועו"ד צעיר אחד בשם יורם שפטל שנלחם בכל האמצעים שלו להוכיח שג׳ון הוא לא איוואן. אין ספק שנטפליקס יודעים טוב מאוד איך להפוך סיפורים אמיתיים לסדרות דוקו דינאמיות ומרתקות. זה הזמן לומר שאם הם מציעים לכם לכבוד יום השואה את הסרט 'מבצע פינאלה' – לא כדאי לכם לצפות, חבל על הזמן שלכם. תהנו.


צילום מסך יוטיוב

האירועים הגדולים של מלחמת העולם ה-II בצבע (2019)

עוד סידרה תיעודית מדהימה של נטפליקס, שמקיימת את ההבטחה שבכותרת שלה ומציגה את האירועים הגדולים של מלחמת העולם השניה בצבע. מדובר באוסף נדיר של קטעי וידאו שנצבעו מחדש על ידי מומחים ומציגים את המלחמה בצורה שלא תראו בשום מקום אחר.
חשוב לציין: הסדרה ברובה לא עוסקת בשואה. כמו כל סדרה בריטית, גם הסדרה הזו מסופרת מנקודת מבט מאוד בריטית, כך שהבריטים הם הגיבורים האמיתיים של המלחמה. כל פרק עוסק בנושא אחד מהמלחמה: הבליצקריג, הפלישה לנורמנדי, הפצצה על הירושימה וכן, גם פרק אחד על שחרור מחנה בוכנוואלד.
אם אתם מהמאזינים הקבועים של הפודקאסט "עושים היסטוריה" – כנראה שהסדרה לא תחדש לכם הרבה, אבל לצילומים הנדירים שנצבעו יש את האפקט שלהם.


צילום מסך יוטיוב