המדריך לטיול הכשר בניו יורק: מה עושים?

מתכננים טיסה לתפוח הגדול? מבולבלים מכל האופציות? מפחדים ליפול על תולעת? אספנו לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת

הרשת מלאה במדריכים בסגנון "100 דברים לעשות בניו יורק", וזו בדיוק החולשה שלהם – 100 זה הרבה יותר מדי.

בניו יורק יש מלא דברים לעשות, אבל מרוב אטרקציות ואפשרויות 'סייט סיינג' קשה לדעת מה באמת מהנה ומה סתם דחפו כדי לנפח את המדריך או "כי חייבים".

אז הנה הדברים הבאמת כיפיים שאתם צריכים לעשות בניו יורק, מותאמים לקהל שומר המצוות שאנחנו. ואל תפספסו את החלק השני של הכתבה – המדריך לטיול הכשר בניו יורק: מה אוכלים?

נתחיל במובן מאליו:

טיימס סקוור

לא צריך לקשקש, פשוט הטיימס סקוור. אם לא היינו דתיים היינו אומרים שזה מרכז העולם. תסתובבו עם דונאטס כשר ותיהנו (לינק לאוכל הכשר בתחתית העמוד).

Times Square
כל הדרכים השבילים הכבישים השלטים מובילים לטיימס סקוור | תמונה: giphy.com

שופינג בשדרה החמישית

בשדרה החמישית פשוט מטיילים בין החנויות, גם אם קונים וגם אם לא. באופן כללי יש בניו יורק חנויות שלא כדאי לפספס: נינטדנו (ממוקם ברוקפלר סנטר, שבחורף הופך למשטח החלקה על הקרח חיצוני), החנות של הארי פוטר, M&M (כמעט הכל כשר), הרשיז (כמעט הכל כשר), מקס ברנר פותחים חנות ענקית, חנות הצעצועים FAO Scwartz ועוד ועוד.

ללכת למשחק

NBA

זה לא כדורסל, זה NBA, זה משהו אחר לגמרי. הצעדים לא בדיוק צעדים, אחוזי הקליעה משוגעים, והשואו הוא שואו.

במהלך המשחק יירו עליכם חולצות מתוך רובה, ייתנו לחלקכם הזדמנות לקלוע מחצי מגרש ולהרוויח בוכטה יפה, קבוצה של מעודדים שמנים בני 40 יעלו למגרש וירקדו או שהמצלמה במגרש תשדר אתכם על המסך הענק ותכריח אתכם לרקוד מול קהל של עשרות אלפי צופים.

המוזיקה שמלווה כמעט את כל המשחק והאווירה המיוחדת גורמות למשחקי ה־NBA להיות מהנים גם אם אתם לא צופים (או צופות) במשחקי כדורסל באופן קבוע.

NBA
כיף גדול | תמונה: giphy.com

בניו יורק יש שתי קבוצות, הניו יורק ניקס, שמשחקים במדיסון סקוור גרדן המפורסם, או ברוקלין נטס, שלאחרונה נהיו טובים מאוד ומשחקים, בטח כבר ניחשתם, בברוקלין. בשביל לראות אותם תצטרכו לעזוב את מנהטן, אז אולי תשלבו את זה עם איזו מסעדה מקומית או ביקור ב־770, אם אתם במצב רוח לקצת חב"ד.

פוטבול

ליגת הפוטבול מתחילה באוקטובר ונמשכת עד תחילת פברואר (בשבוע הראשון של פברואר משודר הסופרבול, אירוע ענק כשלעצמו). שתי הקבוצות של ניו יורק משחקות באותו איצטדיון, והאיצטדיון הזה נמצא בכלל בניו ג'רזי. אבל מדובר בספורט האהוב ביותר בארה"ב, ובצדק. גם פה, האמריקאים יודעים לעשות שואו ואתם תקבלו את החוויה המוגזמת לפנים.

אולי הכי חשוב: באיצטדיון יש דוכנים של אוכל כשר! לכן תוכלו להצטרף לאוהדים ולשבת מול המשחק עם נקניקייה או המבורגר ביד אחת ובירה ביד השנייה.

טיפ של אלופים: תקראו קצת על החוקים לפני זה.

טיפ של אלופים יותר: אתם לא צריכים לבדוק מה הצבעים של הקבוצה שלכם, כי האוהדים של שתי הקבוצות יושבים באותם יציעים. כן, זה יוצר מתיחות, כן, זו מתיחות נפלאה שכיף לראות.

הוקי

בחודשי החורף תוכלו ללכת למשחק הוקי, שגם הוא משוחק במדיסון סקוור גרדן.

לאף אחד אין באמת מושג מה החוקים, אבל מדובר בספורט הכי אלים שתראו. גם אם ראיתם אגרוף. אשכרה יש להם שחקן שהתפקיד שלו זה להרביץ לשחקנים האחרים.

לכו, יש צחוקים.

הוקי
נו נו, שיהרגו אחד את השני, ערלים | תמונה: giphy.com

סטנד אפ

יש מלא הופעות סטנד אפ בעיר, כשתהיו בטיימס סקוור בטח יציעו לכם ללכת להופעה באחד המועדונים הקרובים.

אבל יש קטע: ההופעות ברובן מכילות שפה גסה. אבל ממש. אם זה מפריע לכם, תשאלו על family show. 

טרגט

אחת מרשתות הסופר סטור הענקיות של ניו יורק.

מדובר בחנות אחת שמכילה הכל, ממוצרי סופרמרקט רגילים כמו חלב וביצים ועד בריכות לגינה, ציוד ספורט, בגדי ילדים, עצי חג מולד ותחפושות הלוואין.

יש חנות אחת ענקית בברוקלין, ולא בדקנו את הגודל של שאר הסניפים בעיר.

superstore
השמועות מספרות על ישראלים שעדיין מסתובבים אבודים בחנויות טרגט ברחבי העיר | תמונה: giphy.com

ברודווי

בגדול רוב מחזות הזמר די נקיים, אבל מכילים כמובן שירת נשים ולעיתים תלבושות לא הכי צנועות, תלוי בהצגה. אם אתן נשים או סתם לא מקפידים, מדובר בהופעות הכי טובות בעולם, והן מושקעות, קורעות מצחוק ואקטואליות.

כרטיסים אפשר להזמין מראש באינטרנט.

טיפ של אלופים: ניתן להכנס להגרלה על כרטיסים מוזלים.

טיפ של עוד יותר אלופים: ניתן לקנות כרטיסים מוזלים להופעות באותו היום בדוכן TKTS בטיימס סקוור.

טיפ של עוד יותר עוד יותר אלופים: יש בדוכן הזה תור ארוך ממש, הכי טוב פשוט לבחור את ההופעה שאתם רוצים ולקפוץ שנייה לאולם שלה. כל האולמות נמצאים ממש על הטיימס סקוור במרחק הליכה אחד מהשני.

קוני איילנד

טיילת בברוקלין שיש בה חוף ענק, טיילת אדירה עם חנויות כיפיות ולונה פארק משוגע.

נתחיל בלונה פארק:

לא תידרשו לשלם בכניסה, התשלום הוא פר מתקן. עד לפני כמה שנים היה שם לונה פארק ישן מאוד, אבל חידשו אותו ועכשיו תוכלו למצוא שם מתקנים משוגעים וחדשניים, ביניהם כל מיני רכבות הרים צפופות עם נפילות לא הגיוניות וסיבובים חדים.

לונה פארק
קצת זעזוע מוח לבוקר טוב | תמונה: giphy.com

בטיילת:

תוכלו למצוא שם הופעות רחוב, משחקי קרנבל, חנויות אוכל (לא כשרות, אבל ממש ליד תוכלו למצוא דוכן של ברד כשר – כשנצליח להיזכר בשם של החנות נעדכן פה) וחנות ממתקים מיוחדת עם לא מעט דברים כשרים.

בחוף:

חוף. רגיל. עם אנשים בבגד ים. החוף עצמו ענק ולכן רחוק יחסית מהטיילת.

פסל החירות

אם זו הפעם הראשונה שלכם אז לכו, תראו, תצטלמו, תעשו וי ותעלו לסטורי. אם כבר ביקרתם אפשר לוותר. 

איך מגיעים?

האפשרות היקרה: לקחת שיט מיוחד שמגיע עד האי של הפסל.

האפשרות הכיפית: לקחת סירת מירוץ בשם The Beast ששטה מהר בנהר ההדסון ומגיעה די קרוב לפסל החירות.

האפשרות החכמה: בואו להוריד קצת את הדרמה, כולה פסל. לא צריך לשפוך כסף, הולכים למעבורת של סטייטן איילנד ועולים – בחינם – על סירה ענקית שחולפת על פני פסל החירות בדרך לסטייטן איילנד, בשיט נעים של 20 דקות.

מה עושים כשמגיעים לצד השני? חוזרים.

פסל החירות
באמת אין יותר מדי מה לעשות שם | תמונה: giphy.com

טיפ של אלופים: עלו על המעבורת קצת לפני השקיעה, ככה תוכלו לראות את הפסל ואת קו החוף המרשים של ניו יורק גם באור יום וגם בלילה בדרך חזור.

אמפייר סטייט בילדינג*

*כל בניין גבוה אחר יעשה את העבודה

ניו יורק מלאה בגורדי שחקים שמזמינים אותך לטפס לגובה מאות מטרים ולצפות במוניות הצהובות מלמעלה.

לאחרונה האמפייר סטייט בילדינג שדרג ממש את התצוגה שלו, ועכשיו המבקרים בבניין יכולים לראות את קינג־קונג מטפס על הבניין מבעד לחלונות, לצפות בקטעים מכל הסרטים שאי פעם צולמו בבניין ועוד כל מיני דברים נחמדים שתוכלו ליהנות מהם עד שתגיעו לתצפית המרשימה.

בתוספת תשלום (והתשלום הראשוני לא זול בכלל) תוכלו לטפס עוד כמה קומות למעלה, אבל לא בטוח כמה זה קריטי. בכל מקרה, התצפית מציעה 360 מעלות של ניו יורק ומאפשרת לכם לקחת סלפים מאכזבים כי באופן כללי מצלמות לא בנויות לסלפי על רקע נופים מרשימים.

סלפי
עזבו, תוסיפו את הרקע בפוטושופ | תמונה: giphy.com

בניין אחר שכדאי לחשוב עליו הוא ה– One World Observatory. הבניין הגבוה ביותר בניו יורק, שנמצא ממש צמוד לבנייני התאומים ז"ל.

אם החלטתם לבקר שם, אל תפספסו את האנדרטה לחללי התאומים (שני חוריים ענקים באדמה עם זרימת מים אינסופית שנופלת לתחתית הלא נגמרת), ואם אתם בקטע, תבקרו במוזיאון של הפיגוע. אבל אנחנו לא כותבים על מוזיאונים במדריך הזה בקטע אידיאולוגי.

הבניין ממוקם בדרום מנהטן (זה קרוב יחסית למעבורת של פסל החירות, אז קחו את זה בחשבון כשאתם מתכננים את המסלול) ומעבר לזה שהוא יותר גבוה מהאמפייר, הוא מציע חוויה מהנה מאוד. קירות המעלית יהפכו למסך שיראה לכם את התפתחות העיר לאורך השנים, וכשתגיעו לפסגה הדלתות ייפתחו ויחשפו בפניכם את אחד הנופים היפים ביותר שתראו.

טיפ של אלופים: לא משנה לאיזה בניין החלטתם ללכת, תגיעו לפני השקיעה ואז תוכלו ליהנות גם מאור היום, גם מאור השקיעה וגם, אם תחכו מספיק, לניו יורק בלילה.

 

עוד דברים לעשות, בסבבה כזה, לא עפנו, אבל אפשר:

מוזיאון ההיסטוריה והטבע: מוזיאון ענק, שתצטרכו יומיים בערך כדי לסיים אותו, ומכיל הכל. החלקים שיותר נהננו בהם: האזור של הדינוזאורים (עצמות וכאלה) והאזור של חיות הים (הלוויתן הענק שתלוי מהתקרה, אם אתם מכירים, זה משם).

High Line: לקחו איזו מסילת רכבת ישנה והפכו אותה לטיילת ארוכה על עמודים. סתם להסתובב כזה בין פרחים. לא עפנו, אבל אנשים אחרים ממליצים אז מה נעשה.

 

יאללה תיהנו, ואל תשכחו לשלוח לנו סלפי כושל מהאמפייר סטייט.