איך עושים שבת ברומא?

אוכל כשר, בית כנסת פעיל והכל במרחק הליכה: אם אתם זוג צעיר דתי שמחפש סופ"ש רומנטי בחו"ל - רומא היא המקום המושלם בשבילכם.


כמעט כל זוג צעיר מגיע לרגע המדוייק הזה: הטיולים בגולן כבר מוצו, הישיבה ואיתה האיסור החמור על יציאה מארץ הקודש כבר נשכחה אי שם מאחור, המשכורות הנמוכות והעבודה הדוחקת מצמצמות את הטווח לאירופה, ההורים מבהירים שהם מוכנים לשמור על הילדים, אבל רק בסופ"ש.

ובכן, מה עושים? אין ברירה. טסים לרומא.

למה רומא?

תראו, יש בירות אירופאיות יפות יותר מרומא. השנים היפות של רומא כבר מאחוריה והיא סובל מעט מהזנחה. ובכל זאת – היא היעד המושלם לשבת, משתי סיבות עיקריות:

1. המון אוכל כשר

ברומא יש מגוון גדול של מסעדות כשרות, חלקן מציעות סעודות שבת שניתן לרכוש מראש או מכינות אוכל מוכן שאפשר לרכוש ביום שישי. רציתם טיול בלי קופסאות שימורים ומנות חמות? הגעתם למקום הנכון. ריכוז כל כך גבוה של אוכל כשר תוכלו למצוא רק בלונדון, ניו יורק או ירושלים ובינינו – למי יש כסף לשבת בירושלים.

2. הכל קרוב

יחסית לבירה אירופאית – רומא לא גדולה ולא מסובכת. אם התמקמתם באזור הגטו תוכלו להגיע ברגל בקלות לרוב חלקי העיר וכך לנצל את השבת כדי לתפור את כל האתרים התיירותיים החינמיים. רומא מלאה בכיכרות מהממות, מזרקות, חנויות שתוכלו להכנס אליהן ולהתבאס שאתם בלי ארנק והמון קתדרלות וכנסיות שיגרמו לכם להגיד "בואנה איזה יפה זה עבודה זרה". מבחוץ, כמובן שמבחוץ.
בונוס: כשהרוכלים באתרי התיירות ידחפו לכם ליד בובות קטנות ויגידו לכם "סר גיב סומתינג פור אפריקה" תוכלו להגיד "סורי, איי דונט האב מאני" ולהיות התיירים היחידים שאומרים את זה בלי לשקר. חוויה מומלצת.


איזה יפה זה עבודה זרה | תמונה: pexels.com

איפה ישנים?

אם אתם עושים שבת בעיר מומלץ מאוד לחפש בAirbnb או בBooking.com דירה במרחק הליכה מהגטו. בגטו נמצאים בית הכנסת ורוב המסעדות הכשרות והוא ממוקם קרוב יחסית לרוב אתרי התיירות בעיר.

ברומא יש גם מספר בתי מלון כשרים, אבל הם נמצאים במרחק גדול יחסית מבית הכנסת ולא מציעים ארוחות בשבת, כך שאתם בעצם משלמים מחיר יקר יותר מאשר דירה בגטו ומתארחים רחוק יותר מנקודות העניין בשביל ארוחת בוקר כשרה ביום ראשון בבוקר. לא להיט.

איפה מתפללים?

בית הכנסת המרכזי של רומא פעיל בשבת ובימי חול ומאוד מסביר פנים לתיירים.

כדי להכנס לבית הכנסת תצטרכו לעבור תשאול בטחוני קצר שנועד לוודא שאתם יהודים. בלי ספוילרים, אבל כדאי שתדעו מה הפרשה, שלא יהיו פדיחות. שימו לב שלא מדובר במניין הצעירים של גבעת שמואל. תהיו מוכנים לשחרית בת שלוש וחצי שעות בליווי מקהלה.

חשוב לזכור שברומא אין עירוב אז כדאי להתארגן מראש על חגורה שאפשר לשפצר אליה את מפתח הדירה. חלק מהמארחים באזור הגטו ישמחו לספק לכם אחת כזאת, כמו גם פלטה, מיחם ושעון שבת.


בית הכנסת הגדול של רומא. צילום: Livioandronico2013, ויקיפדיה

איפה אוכלים?

במהלך השבת יש שתי מסעדות בגטו שמציעות סעודות שבת סבירות מאוד ברכישה מראש. ניתן למצוא את התפריט של שתיהן באתר, אבל אין יותר מדי בחירה. מדובר בסעודת "תאכלו מה שיש".

הזמנת סעודת שבת במסעדת "בלה קרנה"

הזמנת סעודת שבת במסעדת "בגטו"

ביום חול האופציות קצת יותר מגוונות. בגטו תוכלו למצוא את מסעדת בגטו החלבית שהיא הדבר הכי קרוב שתמצאו לפיצה, פסטות ולזניות איטלקיות אמיתיות. ממש לידה נמצאת Renato al Ghetto, מסעדת בשרים לא רעה בכלל וקצת יקרה וגם מסעדת ההמבורגרים Fonzie. רגע לפני שאתם הופכים לבשריים כדאי לקפוץ לגלידריה שנמצאת ממש ליד. אם עוד לא התעוררתם – אפשר לקנות כמה קרואסונים בקונדיטוריה. אגב – ברחוב ישנם מספר בתי קפה שאינם כשרים, אבל מגישים קפה מחלב ישראל.


אשכרה פיצה איטלקית כשרה | צילום: מוקצה

מה עוד?

אחרי שאכלתם – הגיע הזמן ללכת להוריד את כל הבצקים. יאללה לכו לקרוע את העיר, תחזרו וספרו לנו איך היה. אנחנו מתים לשמוע.