7 דברים שבתי כנסת ספרדיים יכולים ללמוד מבתי כנסת אשכנזיים

דקה לפני ראש השנה החלטנו להרים את הכפפה ולטפל במקום האחרון בציבור שלנו שבו עדיין נשארו עדות, בתי הכנסת. ספרדים, הנה כמה דברים שאולי אפשר לשפר במקדש מעט שלכם

הכותרת הזאת בוודאי נשמעת לכם מופרכת, נכון? הרי הספרדים הם אלו שמחזירים עטרה ליושנה, העדה שעליה אמר האר"י שהנוסח שלה נכנס בכל 12 השערים של התפילות. הם שמחים ומקלים, מכינים אוכל טעים ומקבלים מסורתיים, כיצד ייתכן שיש להם מה ללמוד מאחיהם הדלוחים?

ובכן רבותיי וגבירותיי, אתם צודקים בהחלט. המשימה העיתונאית שלקחנו על עצמנו לא הייתה קלה. אבל לאחר מאמצים הצלחנו לגרד כמה תחומים שבהם הם בכל זאת יכולים ללמוד מצאצאי ממלכת כוזר. 

רגע אחרי שתסיימו אתם מוזמנים לעבור לכתבה השנייה בסדרה וללמוד על 7 דברים שבתי כנסת אשכנזיים יכולים ללמוד מבתי כנסת ספרדיים.

1 | להתחיל בזמן

שלט מפורסם על קירות בתי הכנסת הספרדיים (תרומת אהרון וזיוה שלומוף כמובן) נוזף במתפללים: "אם באת לכאן כדי לשמוע שיעורים, לקרוא זוהר, לאכול סעודה שלישית, לשיר שירת הבקשות, לקנות עליות ולארגן חוג תהילים לילדים – להיכן תלך כדי להתפלל?". הספרדים מגיעים לבית הכנסת לחוויה כוללת, ולכן כל עוד הרב מספר סיפורים יפים – לאף אחד לא לחוץ להתחיל להתפלל. לאף אחד חוץ מלאורח האשכנזי שנקלע לבית הכנסת בפריפריה ואמר לאשתו "חכי באוטו 10 דקות אני תופר ערבית". רוצים שיעור ארוך? תעשו שיעור ארוך. אבל אם כתבתם בלו"ז שמונה ועשרה אז שמונה ועשרה והוא רחום באוויר. או לפחות הקדיש שלפניו. בעניין הזה יש לכם מה ללמוד מאחיכם הייקים שאצלם ערבית לא מתחילה עכשיו, אלא עכשיו.

time
לא לא רגע, עכשיווווו | תמונה: giphy.com

2 | לתקתק תפילות

שחרית שעה ורבע. מנחה חצי שעה. ואז חצי שעה שיעור ועוד רבע שעה ערבית. הספרדי הממוצע מבלה שעתיים וחצי ביום בתפילות, שזה אחלה אם אתה חבר ועד דרג א' עם קביעות שמתפלל בזמן העבודה, ופחות אחלה אם יש לך עבודה ומשפחה. בתי כנסת ספרדיים ותיקים שמלאים בשבתות וחגים סובלים ממניינים מצומצמים בימי חול, וזאת הסיבה. טוב שיהיו כמה מניינים של נחת בשביל הזקנים, אבל האומנין קורין בראש האילן, שזה בתנאית "אנחנו ממהרים אבאל'ה, תזרזו הליכים או שנחתוך למניין צעירים בשטיבל".

3 | יחס לילדים

נכון, יש חמצוצים לילדים שצועקים ימלוך ושיעור תהילים ושיעור טעמים, אבל בזאת תם היחס המיוחד לילדים. בתי הכנסת הספרדיים הם עדיין ברובם ממלכה של גברים ומעט נשים רווקות ומבוגרות. ילד שיעז לצייץ יזכה למבטים של אימה מזקנים זועפים וגבאי שיעשה לו "נוווו שה". וזה חבל, כי בית כנסת אמור להיות מקום שבו כל חברי הקהילה מרגישים בבית, וזה מתחיל מגיל אפס. אז נכון, אולי נחטוף איזה כדור באמצע קריאת התורה, אבל זה שווה את הקשר של הילדים לבית הכנסת. איך מתקנים את המעוות אתם שואלים? פשוט מאוד, לכו לבית הכנסת האשכנזי הקרוב ותחטפו איזה מוישה קפלנוביץ', ההפתעות שיש לו בתיק של הטלית יעשו שמח גם לילדים וגם לרופאי השיניים שלהם. פעמיים כי טוב.

candies
זה כמובן האחיין של מוישה קפלנוביץ'. כל שאר הילדים מקבלים ממתק אחד ולא חצי מסטיק יותר | תמונה: giphy.com

4 | דמי חבר

עליית חמישי ח"י שקלים כמה? 36. 52! יש לנו פה 101 על שני מקומות!

איזה כיף, אה? כי מאוד הגיוני לעצור את התפילה, להרים מכירה פומבית בשבת קודש ולמכור כיבודים שחלקם כנראה הומצא רק כדי למלא את קופת הקהילה. שלא לדבר על זה שעניים וסתם ביישנים כנראה לא יעלו לתורה לעולם בשבת. מה עושים? לומדים מאחינו האשכנזים וגובים דמי חבר בפייבוקס. הטכנולוגיה קיימת.

5 |  עזרת נשים

לא צריך לתת להן להיות חזניות, כן? אפשר להתחיל מלהקצות להן מקום שאפשר להגיע אליו בלי מדרגות (כי יש מבוגרות ונכות ואמהות עם עגלות), עם סידורים בנוסח המתאים ומזגן וקצת יותר משלושה כיסאות בין המקרר לכיסא של אליהו. בתי הכנסת הספרדיים דווקא היו מתקדמים מאוד בדברים מסוימים לאורך ההיסטוריה, אבל איכשהו במה שנוגע לעזרת נשים משהו התפקשש בדרך. אחרי שנתקן את זה אולי נבין גם שאין סיבה שלא יהיו בוועד בית הכנסת או אפילו יגידו דבר תורה בקידוש, אבל עוד חזון למועד לא השתגענו.

אנדרדוס
כמה דרישות יש להן, עוד רגע הן ירצו גם לנשק את הספר תורה חחחחחחחחחח סתם צוחקים | תמונה: צילום מסך אנדרדוס

6 |  סידורים של אשכנזים

בכל בית כנסת אשכנזי נמצא מדף הסידורים הספרדיים במקום של כבוד, אבל אשכנזי לו ייקלע לבית כנסת ספרדי יצטרך להפוך עולמות כדי למצוא תפילת כל פה מתפורר. תמצאו איזה אשכנזי עם כסף שיתרום ארגז ויאללה ביי.

7 | פחות קדיש אחד

קדיש יהא שלמא ואז קדיש על ישראל ועוד קדיש על ישראל. ובדיוק כשחשבת שנגמר – שתי הלכות ואז קדיש נוסף. ואז בראשית תמן ועוד קדיש. נשמת הנפטר עולה מעלה מעלה וזה חשוב מאוד, אבל מה עם הנשמה שלנו? היא יוצאת עוד רגע. שחררו אותנו באמאשלכם.

 

והנה 7 דברים שבתי כנסת אשכנזיים יכולים ללמוד מבתי כנסת ספרדיים.