מוקצה צרכנות: אלה חיקויי החטיפים של החרדים שטעימים כמו המקור

באגסי, בולי, באפי ועוד הם חטיפים לא מוכרים שנמכרים במעוזים החרדים. המחיר זול בעשרות אחוזים, אבל האם הם גם טעימים? יצאנו לבדוק האם אפשר למצוא תחליף מספק לחטיפים של אוסם | מחאת הפסטה של הצינור? מוקצה מאחוריכם

"אבא, אבא, תקנה לנו חטיף", משכו הילדים בשולי חולצתי. "מה?" מיד השבתי בהלצה, "אתם אומרים שאבא חתיך? חחח ספרו לי משהו שאני לא יודע". אבל זה לא עזר והילדים הוסיפו להתעקש, ואפילו לא גיחכו. אוקיי, אמרתי, תראו איך אבא משיג לנו חטיפים בחינם. מיד הרמתי טלפון למערכת מוקצה ואמרתי, "שומעים? אם אתם לא נותנים לי חטיפים אני מתפטר". מערכת מוקצה לא נלחצה, אבל מסתבר שעליתי על משהו. כי להשוות מחירי פסטה זה אולי נחמד, אבל עם כל הכבוד לצינור ולגיא לרר, 5 קילו פסטה לא עושים רושם על הילדים שלי.

בכל מקרה, זה השלב שבו גיליתי שכריתי לי בור, שכן החטיפים שאני אביא הביתה יהיו חטיפים שונים ומשונים שלא שיערום אבותינו, וכל מה שאני אצטרך לבדוק זה עד כמה הם יכולים להיות תחליף לחטיפים המוכרים של אוסם. אז לאחר שכיתתנו את העגלה הריקה שלנו לסופר החרדי "ברכת החסד הזול" ומילאנו אותה בחטיפים מלוא הטנא, הגיע הזמן לבדוק במבחן טעימה עיוור של הילדים (שמותר להם חטיף אחד בשבוע) ושלי (שמחסל מארזים שלמים מדי ערב), האם לבולי ויתר חבריו יש בכלל סיכוי מול הבמבה ופמלייתה.

חטיפים

במבה vs בולי

במבה ובולי

הדבר הראשון שהתגלה כבר במבחן הראשון הוא שיהיה קשה מאוד לעשות "מבחן טעימה עיוור", כי על אף שהחיקויים ניסו לחקות גם את הצורה, הם נכשלו. אין מילה אחרת. לכן כדי שבכל זאת יהיה אפשר להשוות בלי דעות קדומות, ריסקתי קצת בכל פעם כדי שלא יהיה ניתן לזהות לפי הצורה, ונתתי לילדים לטעום.

יאללה לביזנס: עולם הבמבות הוא מראש שוק רווי מאוד, ובמקרה הזה המתחרה לבמבה הקלאסית של אוסם הוא "בולי". האמת, עניין של טעם. כלומר, בניגוד לחלק מהחטיפים הבאים ברשימה, ששם הטעם קרוב מאוד והמבחן הוא עד כמה, במקרה של הבמבה, למרות שברור מאוד מה זה אמור להיות, כמעט אין בנמצא חטיף שהוא באמת בטעם במבה של אוסם. זה חטיף אחר, שיש לא מעט שמעדיפים אותו על במבה.

במבה ובולי

דמיון למקור: 5.5/10
טעם: 6/10
נראות, מרקם וכל השאר: 7/10
מחיר ל־100 גרם: 2.08 ₪ לעומת 3.75 ₪
הילדים אומרים: "אבא אנחנו לא אוהבים במבה בכלל"

ביסלי vs באגסי / צ'יק צ'אק

בתחום הביסלי היו כמה וכמה הפתעות נעימות. קודם כל מדובר בביסלים טעימים, ואפילו ממש ממש דומים לביסלים של אוסם. אבל חוץ מזה יש לכל החיקויים של הביסלי יתרון מעניין – הם מגיעים באריזות סופר קטנטנות (20 גרם באריזות שאני קניתי מול 70 גרם באריזות הקטנות של ביסלי אוסם). היתרון כמובן הוא שזה מרגיש הרבה פחות לא נעים לגמור כמה חבילות ברצף.

ביסלי בצל

ביסלי בצל

אני גאה לבשר כבר בשלב הזה, לפחות אם הטעם הוא הפרמטר העיקרי, שיש תחליף לחטיף של אוסם. הטעם של "צ'יק צ'אק חטיף בטעם בצל" הוא כמעט אחד לאחד כמו הטעם של ביסלי בצל של אוסם. כך גם על פי מבחני הטעימה (המרוסקים). את הפער המשמעותי במחיר תשלמו כנראה בצורה הפחות אסתטית של כל ביסלון קטן, ואולי טיפ טיפה בפריכות. לדעת הטועמים זה בסדר.

דמיון למקור: 9/10
טעם: 9/10
נראות, מרקם וכל השאר: 6/10
מחיר ל־100 גרם: 1.53 ₪ לעומת 5.82 ₪
הילדים אומרים: "ערב לחך, אך לא ממש תאווה לעיניים, אה?"

ברביקיו

ביסלי

בדומה לטעם הבצל, גם בטעם הברביקיו הבשורות די טובות – הטעם שוב מאוד מאוד דומה, והתוצאות של מבחני הטעימה החוזרים לא היו ממש חד משמעיות. גם כאן ההשוואה היא שוב למותג "צ'יק צ'אק". גם כאן הצ'יק צ'אק נראה מעט פחות טוב, וגם דק יותר בהשוואה למקור, אם כי יהיה מי שיאמר שזה דווקא יתרון.

דמיון למקור: 8/10
טעם: 8.5/10
נראות, מרקם וכל השאר: 8/10
מחיר ל־100 גרם: 1.53 ₪ לעומת 5.82 ₪
הילדים אומרים: "חחח זה לא גריל זה ברביקיו אבא, יש הבדל!"

פיצה

ביסלי פיצה

טוב, ההשוואה כאן היא קצת טריקי כי למעשה הביסלי פיצה המקורי בעצמו הוא לא משהו, אבל בכל זאת הוא זה שנבחר להיות הביסלי השלישי שנדגם. הסיבה לכך היא שלמרות שמצאתי באגסי גריל, דווקא את הביסלי גריל האורגינל לא הצלחתי למצוא טרם הכנת הכתבה, וביסלי פלאפל זה מוצר שצריך להיכחד מהעולם בלי קשר. בכל מקרה, במקרה הזה הנדגם הוא המותג הנחשק "באגסי" (שמחזיק גם חיקויים למוצרים הקודמים שלא נדגמו). הוא לא כל כך דומה למקור (אם כי הם כן שמרו על הצורה), אבל קשה להגיד שהוא פחות טעים מהמקור, כי כאמור גם המקור לא משהו. בקיצור:

דמיון למקור: 4/10
טעם: 5.5/10
נראות, מרקם וכל השאר: 7/10
מחיר ל־100 גרם: 1.88 ₪ לעומת 4.3 ₪
הילדים אומרים: "אני דווקא אוהבת. אותך אבא חחח"

אפרופו vs באפי

אפרופו באפי

הבאפי על פניו מהווה הבטחה, לפחות במראה. מדובר בחטיף שנראה ממש כמעט כמו המקור (כל אחד יבדיל, כן? אבל הם עשו כאן עבודה טובה), אבל כגודל הציפייה גודל האכזבה. או שנפלנו על איזה פס ייצור פגום, או שלא יודע מה. בכל מקרה היה לו טעם לוואי די גרוע, וגם הטעם העיקרי ללא הלוואי לא ממש דומה למקור. איך אומרים? "הלוואי שהיה חחחחח".

אפרופו
דומה אך שונה

דמיון למקור: 3/10
טעם: 2/10
נראות, מרקם וכל השאר: 7/10
מחיר ל־100 גרם: 4.45 ₪ לעומת 9 ₪
הילדים אומרים: "גם אני רוצה לעבוד בעבודה שמקבלים בה חטיפים"

דובונים vs תן צ'אפ

דובונים תן צ'אפ

האמת שבהתחלה התלבטתי לגבי התן צ'אפ המוכר והאהוב. גם מי שלא בקיא די צורכו בשמות כמו בולי, באפי, באגסי וצ'יק צ'אק עשוי להכיר את התן צ'אפ. האם הוא חיקוי של חטיף אחר, או שמא הוא כבר עומד בפני עצמו? בסופו של דבר הוחלט ברוב קולות שתן צ'אפ אמור להיות מעין ורסיה של דובונים של אוסם. ולראיה – התיאור של דובונים באתר אוסם: "חטיף תפו"א פריך וטעיםםם". והתיאור של תן צ'אפ טבעות: "חטיף תפו"א פריך במיוחד". כמו כן, לדובונים יש גרסאות רשמיות בטעמי פיצה ושמנת בצל, וגם לתן צ'אפ (וגם עוד טעמים, אבל לא משנה). התן צ'אפ הוא אחלה חטיף, שקיבל ציונים מעולים במבחני הטעימה שלנו, אם כי הוא לא ממש ממש דומה לדובונים. אבל הוא אחלה. מומלץ.

דמיון למקור: 6/10
טעם: 9/10
נראות, מרקם וכל השאר: 8/10
מחיר ל־100 גרם (שמסתבר שהוא יקר יחסית): 5.87 ₪ לעומת 9.40 ₪ לחטיף דובונים ה' ישמור
הילדים אומרים: "אבא בחיאת תפסיק להמציא משפטים שאנחנו כאילו אומרים"

עוד נטעמו אבל לא היה למה להשוות אותם:

מקלונים בטעם פלאפל, פאף בטעם פיקנטי, מקלונים בטעם פיצה. היה אחלה.

חטיפיםחטיפים

הערה חשובה לגבי השוואת המחירים: בגדול, לעשות כאן השוואת מחירים זה קצת בעיה – לא בכל מקום שבו ניתן להשיג חטיף צ'יקצ'ק ניתן להשיג גם ביסלי של אוסם ולהפך. לצורך הכתבה צוינו בכל השוואה מחירים של שני המוצרים באותו סופר, על פי אתרי השוואות אונליין שונים, כאשר בכל פעם נלקח המחיר הזול ביותר ל־100 גרם של המוצר (שמשתנה בדרך כלל בהתאם לגדלי האריזות). למעשה, אם תבחרו לרכוש את החטיפים הזולים סביר שתוכלו למצוא אותם אפילו ביותר זול.


תודה לכרמל, נבו ושקד סמואל