חג לאילנות? 5 דרכים קלילות לשמור על הסביבה

ט"ו בשבט הגיע, חג לאילנות – ראש השנה של עולם הצומח הביא את יעל לחשוב על התרומה השלילית שלנו לטבע, והיא מיד ניגשה למצוא שיטות שימור טובות ולא מעיקות. בואו נהיה טובים יותר ובלי הרבה מאמץ

ט"ו בשבט זה המימונה של הטבעונים. אומנם זה רק נראה כמו החג הכי ססגוני ושמח שיש, וברור שכולם מחכים בכל שאר ימות השנה למשמשים היבשים (כי מביך מדי להגיד בקול שאנחנו דווקא כן אוהבים את זה), אבל ט"ו בשבט הוא יותר מהזדמנות לחצי יום הפסקה בבית הספר ולתזונאיות לדחוף טיפים לשילוב אגוזים בחיים. גם לחג הזה יש משמעות ערכית, שתופסת תאוצה דווקא בקרב חברינו במדינת תל אביב – חיבור לטבע ולתובנה שאנחנו חלק ממשהו שגדול יותר מאיתנו. כמובן, יש שיגידו ששמירה על איכות הסביבה זה של סמולנים, אבל כידוע גם לאחינו העגלות הריקות והמידלדלות יש דבר או שניים שבהם הם יותר טובים מאיתנו.

משאית זבל
העגלה הריקה מלאה בדברים אחרים חחחח סליחה אהבת ישראל | תמונה: giphy.com

המהפכה הקופרניקאית שגילתה שכדור הארץ מסתובב ולא עומד במקום הייתה מדהימה בזמנה, ועודנה חשובה להכרה האנושית גם היום. כמו שהשמש לא סובבת סביבנו, כך גם כדור הארץ הוא לא משאב אינסופי שנועד שינצלו אותו ויתעלמו ממנו. על כולנו מוטלת האחריות להתאמץ כל יום להפוך למודעים יותר ולצמצם את הנזקים שאנחנו חתומים עליהם. אולי לא לכולם יש מוטיבציה ליצור מקומות ייעודיים בבית עבור סוגי פסולת שונים (אפילו שזה אחלה טיפ, ככה יהיה קל יותר לזכור וקל יותר להפריד, בעזרת פחים שונים לאריזות שונות: פח בקבוקים, פח זכוכית, פח כתום...).

אז הנה, במיוחד לכבוד החג, 5 טיפים לאקולוג/ית המתחיל/ה – פתרונות מחזור שדווקא עושים את החיים קלים, נוחים וזולים יותר, וממש כל אחד מסוגל לעשות.

מינימום אריזה

* לקחת לסופר שקיות בד (אבל לא לקנות חדשות, כי אז מה עשינו בזה? בטוח יש לכם)

* לאכול יותר ירקות ופירות ופחות מוצרים ארוזים

* כשקונים מוצרים במשקל (אורז, עדשים, פיצוחים...) לקנות כמויות גדולות יותר כדי לחסוך באריזות

* להזמין פחות מחו"ל – נכון שרוב המוצרים בארץ גם ככה מיובאים, אבל כמות האריזות שמשתמשים בהן בהזמנות מחו"ל היא מגוחכת. ככה גם תחסכו את האכזבה כשתגלו שהשמלה משיין ממש ממש לא דומה לתמונה, אבל היא כל כך זולה שלא תחזירו אותה בחיים.

מטוס
השמלה שעלתה לי 33₪ עושה את דרכה חזרה כי השרוול קצר מדי, אילוסטרציה | תמונה: giphy.com

חבל על כל טיפה

הידעת? צחצוח השיניים אפקטיבי באותה מידה גם אם סוגרים את הברז בזמן הצחצוח עצמו. כנ"ל כששוטפים כלים, פעולת הסיבון לא משתנה כלל וכלל אם המים זורמים, להפך – זה עלול לעצבן את הסובבים העדים לבזבוז המים. גם שימוש במדיח כלים עושה את ההבדל – גם נקי יותר, גם חסכוני יותר, גם מעודד אתכם להשתמש בכלים רב פעמיים, והכי חשוב – נותן לכם סיבה לא לשטוף כלים. אתם לא עצלנים, אתם מתחשבים בסביבה!

וינטג' זה השחור החדש

תכל'ס גם ככה אתם לא מיליונרים, נכון? אז למה לא לקנות יד שנייה? ולמה לא למכור או למסור את מה שיש לכם ואתם לא צריכים יותר? בגדים, ספרים, רהיטים, מוצרי חשמל... תחסכו בקניות ותעזרו גם לאחרים. ווין ווין סיטואיישן.

יד שנייה
שיא האופנה בחסות המציאון ברחוב יפו | תמונה: giphy.com

תעברו למחשב

ברור לנו שאתם לא משוטטים סתם באינטרנט ונכנסים רק לדברים של קדושה, אבל הכלי המשוקץ הזה יכול גם לעזור לסביבה. דרך אחת היא לעבור לחשבוניות ירוקות. גם ככה אתם לא קוראים את המכתבים החודשיים מהבנק, אז למה לא לקבל אותם למייל וזהו? בנוסף, אפשר למלא מסמכים ולחתום עליהם בצורה נוחה ומסודרת בעזרת אפליקציות ממוחשבות (PDF Reader למשל), אז לא צריך להדפיס־לסרוק־לקלל כשהמדפסת החליטה שהיא עצמאית וחופשיה וממש לא מעוניינת למלא את הבקשות שלכם.

עזבו אתכם שטויות

הדרך הכי קלה להרגיש טוב עם עצמכם היא פשוט לעקוב אחרי הלל גרשוני, הוא ישכנע אתכם שכל המחזור הזה מיותר ואז לא תצטרכו לעשות כלום.

מחזור
סתם לא. תמחזרו | תמונה: giphy.com

טיפ עזר כללי: כל הרעיונות האלה חביבים ביותר, אבל מנהג ידוע בקרב בני האדם להתלהב מהר ולעשות מעט. אם גם אתם אנושיים, יכול להיות שגם לכם קשה להתמיד בעשייה של משהו שנחשב ללא מקובל בסביבה. כדי להימנע מזה וכדי ליצור תזכורות יומיומיות שיקשו להעלים עין מההשלכות של ההתנהגות שלנו, צרו לכם סביבה תומכת. לא, אין צורך ללכת למסע קיימות במדב"י או לחבק עצים, פשוט לעשות לייק לעמודים ולקבוצות שמתעסקים במחזור וסביבה. תופתעו כמה כאלה יש.

שתהיה שנה אקולוגית טובה!