תרתיחו ת'קומקום: מבחן טעימת מרקים ראשון מסוגו בעולם

אין כמו מרק חם בחורף הקר, ובחורף כמו של ישראל אין זמן להכין מרק - עד שהוא יהיה מוכן כבר יהיה בחוץ קיץ. בדקנו עבורכם את המגוון המדהים של מרקי האינסטנט בשוק

אם היינו רוצים להעליב עדות ולהסתבך, היינו אומרים שמרק בכוס מאבקה הוא תמצית האשכנזיות.
מכיוון שאנחנו לא רוצים להיכנס לכל העסק הזה, נספר רק שכדי להגיע לתוצאות מדויקות במבחן הטעימות של המרקים בהכנה מהירה, מלבד את חבר המערכת הנפלא והמדהים (תורידו בעריכה אם בא לכם. סתם תשאירו. ותשאירו גם את הסוגריים האלה חחח) אורי סמואל, גייסנו גם את ידידו עורך הדין אהרון ארנסט – אלוף העולם במרקים בכוס מאבקה, שהוא גם אשכנזי.
אבל זה לא רק עניין של עדות, המרקים האלו הם גם ידידי אמת של שומרי כשרות בחו"ל, של רגע מחמם בטיול שנתי, ויש כאלו – תופתעו לשמוע – שאפילו מזכירים את המרק של אמא (אם אמא שלכם מכינה מרק תירס). יאללה, תרתיחו את הקומקום ונתחיל.

מרתיחים את המים

כשהזמנתי את ידידי עו"ד ארנסט לערב של טעימת מרקים, לא העליתי בדמיוני שמרקים יכולים לסובב לך את הראש ולגרום לך להנגאובר מחריד ביום שאחרי, אבל אולי מי שאחראי לכך הוא בעצם האלכוהול שבו השתמשנו כדי להעביר את הטעם שבין מרק למרק כדי לטעום כל אחד כמו שצריך. יכול להיות שזו גם הסיבה שהביקורות הלכו ונעשו מעורפלות ככל שהערב התקדם. בכל מקרה, ניגשנו למלאכה ברצינות הראויה, שכן לפנינו עמדו 11 מרקים שחיכו לטעימה ולחוות הדעת שלנו:

המרקים מחכים לגזר דינם

המרקים שנבחנו הם של שלוש חברות שונות – "קנור", "אוסם" ו"גוסטו", ולפני שנגיע לבחינה של המרקים עצמם, הנה כמה הערות חשובות על ההבדלים בין החברות:

  • המרקים של קנור דורשים 200 מ"ל מים לכוס מרק, ואילו המרקים של אוסם – 180 מ"ל. לנו בכוס המדידה של המעבדה היה קו סימון רק על ה־200, אז היינו צריכים להגיע ל־180 לפי העין. כמו כן שימו לב מה זה אומר – שקית של קנור תיתן לכם יותר מרק! מרקי גוסטו, אגב, מכילים 300 מ"ל.
האבוקדו נאלץ לעבור אחר כבוד לכוס חד פעמית כדי לאפשר לנו למדוד את כמות המים הרצויה לכל מרק
  • המרקים של גוסטו מגיעים עם המים! כלומר זה ממש מרק בקרטון שצריך לחמם. נשמע לכם מזעזע? חכו, נגיע לזה.
  • במרקים של אוסם אין צורך לחכות – מוסיפים מים, מערבבים, אוכלים ומקבלים כוויה. אצל קנור הדרישה היא לחכות 2 דקות לאחר הוספת המים – מצד אחד מוריד את הסיכוי לכוויה, ומצד שני – למי יש זמן לחכות? אצל גוסטו צריך לחמם את המרק במיקרוגל או על הכיריים, אבל לא נחשיב את הזמן הזה כמו שלא החשבנו את הרתחת המים של המרקים באבקה.
  • המרקים של אוסם כולם בהשגחת הבד"ץ, של קנור גם – למעט המרק כתום שהוא בהשגחת רבנות חיפה, ואת האריזות של גוסטו זרקתי ואני לא זוכר, אבל היה לזה טעם של כשר.
  • הכי חשוב – במרבית המקרים אפשר לקנות מרקים כאלו בזוגות. והנה בעיה רצינית במרקים של אוסם – באריזה הזוגית הוראות ההכנה מופיעות רק על שקית אחת בזוג. ואם אני אוכל את השקית השנייה למחרת? אני אמור לזכור את ההוראות? לשמור את האריזה? בושה וחרפה.
שימו לב: בעוד שבאוסם מופיעות ההוראות רק על השקית השמאלית, קנור באו לקראתנו וכתבו הוראות על שתי השקיות

מי ינצח את מרק הפטריות?

את הערב הארוך התחלנו עם "מרק נמס פטריות" של אוסם. חדי העין שביניכם ודאי יבחינו שלהשלמת החוויה השתדלנו במידת האפשר להתאים את הספל שבו הכנו את המרק לספל של התמונה, כפי שהוצע לנו בהצעת ההגשה האותנטית. כך יכולנו לשקלל גם את ההתאמה של המרק לתמונה במתן הציון.

שימו לב לדמיון המדהים שבין הצעת ההגשה להגשה עצמה

כאן היה כדאי אולי לעצור את הכתבה, מכיוון שמרק הפטריות היה טעים להפליא. כף מרק אחת בפה לוקחת אותך למחוזות רחוקים ומעבירה תחושה של חמימות בכל הגוף. הטעמים מאוזנים באופן מדהים, והעפיצות הפירותית המודגשת היטב מוסיפה לחוויה.

אבל לא על הטעם לבדו יקום ויפול דבר. כדי לתת ציון לכל מרק, השתמשנו גם בחוש הריח, במראה כאמור, באיכות התוספות ובהרגשה. כאן הייתה אכזבה קטנה – גושי הפלסטיק שהתחזו לפטריות, היו, ובכן, בטעם של גושי פלסטיק. הריח של המרק הוא ריח קלאסי של מונסודיום גלוטומט, על אף שהטענה היא שמדובר ב־100% רכיבים טבעיים. מבט זריז ברשימת הרכיבים מעלה שאחד הרכיבים הטבעיים הוא "מלטודקסטרין" – טוב, מי אנחנו שנקבע מה טבעי ומה לא? אולי למלטודקסטרין יש בטבע ריח של מונוסודיום גלוטומט. לכו תדעו.

ציון סופי ל"מרק נמס פטריות" של אוסם: 8.5

מי אתה, מרק אפונה של גוסטו?

המרק הבא שאליו המשכנו, מעוּדדים לאחר הפתיחה המוצלחת של מרק הפטריות, היה מרק אפונה. בגזרת מרקי האפונה ההשוואה היא בין המרק באבקה של קנור לבין המרק המוכן של גוסטו – רק לחמם ולאכול.

כדי להגיע לתוצאות המדויקות, את המרק של גוסטו בחרנו להכין בשני האופנים האפשריים: לחמם 2 דקות במיקרוגל, או לחמם על הכיריים "עד לחום הרצוי" (תגידו אתם רציניים? מה זה לחמם עד לחום הרצוי? מה אני שף? תגידו כמה זמן זה צריך להיות על האש).

אבל קודם כל, כדאי להתרשם ממזיגת המרק לסיר:

כבר מגרה

טעם

מרק אפונה גוסטו במיקרו: מזעזע, עזבו, אבל כנראה טעם הלוואי הגיע מהכוס החד פעמית שבה חיממנו את המרק במיקרוגל. אם אתם כבר אוכלים גוסטו אז רק בכיריים.

מרק אפונה גוסטו בכיריים: טעם לא רע בכלל. מרקם וסמיכות מדהימים.

מרק אפונה קנור: בטעם של אפונה בערך כמו שביסלי גריל הוא בטעם גריל. לא סמיך בכלל. גזרים לא קשורים.

ריח

גוסטו במיקרו: ריח מדהים של מרק אפונה

גוסטו בכיריים: כנ"ל

קנור: ריח של ביסלי גריל

מראה

גוסטו במיקרו: נראה נהדר

גוסטו בכיריים: נראה נהדר

קנור: כמו בתמונה, מה נגיד?

ציון סופי

גוסטו במיקרו: 5 | גוסטו בכיריים: 7.2 | קנור: 4

עגבניות או לא להיות

לאחר האכזבה היחסית של מרקי האפונה, עברנו למרקי העגבניות. גם כאן ישנה השוואה של שני מרקים: "מרק עגבניות עם קרוטונים" של קנור, ו"מרק נמס עגבניות פיקנטי" של אוסם.
אחד מהם כמעט הגיע למדרגת מרק הפטריות, והשני היה עוד אכזבה. עכשיו נגלה לכם מי זה מי:

ספל צהוב בהתאם להצעת ההגשה של אוסם, וירוק בהתאם להצעה של קנור

ובכן, האכזבה היא ממרק העגבניות של קנור, שהדרך הטובה ביותר להגדיר אותו היא "רסק עגבניות דליל מחומם". המרק של קנור גם מתוק מדי, ובאופן כללי חוסר האיזון בטעמים מורגש, וגם צבעו של המרק עכור מעט ומזכיר תקופות אפלות. כאן יש לציין לשבח את תוספת הקרוטונים, שעל אף ההמתנה של 2 דקות עד שיהיה אפשר לאכול את המרק על פי ההוראות, נותרו טריים כאילו רק לפני שבוע יצאו מהשקית.
ציון כולל: 5.6

את מרק העגבניות הפיקנטי של אוסם, לעומת זאת, אי אפשר להגדיר בצורה אחרת מאשר "ההפתעה של העונה" – הפיקנטיות בדיוק במידה, או כפי שציין ידידי שהובא בין השאר בגלל מוצאו: "מי שלא אוהב חריף שלא יקח את זה". בקיצור – טעים, סמיך כמו שמרק עגבניות צריך להיות, עם ריח מזמין, וטעמים שמתפוצצים במורד הגרון.
ציון כולל: 7.8

אגב, שימו לב לצורה החלקה שבה נפתח המרק של אוסם לעומת השנצים בקנור

הלעיטני נא מן הכתום הכתום הזה

ההשוואה הבאה שלנו היא בגזרת המרקים הכתומים. מן הצד האחד "מרק ירקות כתומים" של קנור ב"מהדורת חורף" (שזה די טיפשי. מה זה מרק במהדורת קיץ? צריך להוסיף מים קרים? אבל בסדר), וכנגדו המרק הכתום של גוסטו, שפותח על ידי צוות של מדענים איטלקים או משהו כזה, לא זוכר זרקתי את החבילה וזה כבר היה אחרי כמה שלוקים של משקה חריף כדי להעביר את הטעם.

כאן אין חדשות מלהיבות, שניהם נראים בדיוק אותו דבר – קצת קשה לפספס במרק כתום. בניגוד לסמיכות המפליאה של מרק האפונה של גוסטו, המרק הכתום שלהם לא מספיק סמיך כפי שמצופה ממרק כתום, ודווקא המרק הכתום של קנור – מהאבקה – כן מגיע למרקם ולסמיכות שבהם אתה מצפה לקבל מרק כתום. אחח, פלאי הטכנולוגיה. למרק של גוסטו היה ריח של קוקוס וגם טעם של קוקוס, ובאופן מפתיע יש גם קוקוס ברשימת המרכיבים. למרק של קנור היה את אותו ריח של מלטודוסטורן ממקודם, ואכן גם הוא ברשימת המרכיבים, אבל תכל'ס הוא טעים, ואפילו משביע.
לסיכום: מרק כתום קנור: 7.1 | מרק כתום גוסטו: 5

למרבה הצער, לא הצלחנו להשיג כוס סגולה כמו בהצעת ההגשה

מרק תירס, מרק ירקות, ומה הטעם של עוף עם שקדי מרק?

שלושת המרקים האחרונים שנותר לנו לדגום הם מרקי תירס וירקות של קנור, ו"מרק נמס בטעם עוף עם שקדי מרק" של אוסם. חשבנו שנזכה להבין סוף סוף מה טעמו של עוף עם שקדי מרק, אבל הסתבר שהכוונה היא למרק בטעם עוף, ו"עם שקדי מרק" זו תוספת. ראוי היה לשים פסיק. אוסם, לתשומת ליבכם.

אבל לפני שנגיע למרק העוף ולמרק הירקות – הסנסציה של הערב הגיעה דווקא ממרק התירס. מה זה מרק תירס? שמעתם פעם על דבר כזה? מסתבר שידידי הטועם אהרון ארנסט שמע גם שמע. ולא רק שהוא שמע, זהו המרק האהוב עליו שאמו מכינה בידיה האוהבות. אהרון רק לקח שלוק קטן ממרק התירס ודמעות עלו בעיניו: "איזו הרגשה של בית", הוא ציין בגרון חנוק. "זה בדיוק הטעם (המעולה. תכתוב המעולה. כי אולי אמא שלי תקרא את זה) של המרק של אמא". בעיניי זה היה נחמד סך הכל, עם טעם מעט ייחודי למרק, אבל לא רציתי לפגוע במשפחת ארנסט ולכן אמרתי שזה מדהים.
הציון של מרק התירס: 6.7

"אין כמו מרק התירס של אמא"

כשהצלחתי להרים את אהרון מהרצפה ועזרתי לו לנגב את הדמעות ולשמוע את כל הזכרונות, עברנו למרק הירקות. ובכן, "מרק ירקות" זה קצת טריקי: איזה ירקות? קרוטון לדוגמה נכנס אך בקושי תחת ההגדרה של ירק, ובכל זאת, ועל אף שזה לא מצוין על גבי האריזה, המרק מכיל קרוטונים! אנחנו הצלחנו לזהות גם גזר, אפונה ועוד משהו לבן. הטעם סביר, אבל המרקם מעט ג'לי, מה שלא אמור להיות במרק ירקות, ובנוסף הקרוטונים מתרככים מהר מדי והופכים לעיסת לחם.
ציון סופי למרק הירקות: 6.8

מי ביקש קרוטונים??

לסיום, כיוון שתלינו בו תקוות גדולות, השארנו את המרק שמתברר שהוא בטעם עוף ולא בטעם עוף עם שקדי מרק. ובכן – חבל שזה הטעם שאיתו היינו צריכים לסיים. לא שזה טעם רע, אבל זה פשוט לא טעם של מרק עוף, ואין בכלל צורך לציין שאין שום חשש שהוא בשרי, אין מה להתבלבל. כן ראוי לציין לשבח את שקדי המרק, שהיו טובים ובטעם של שקדי מרק. יש בו גם קצת גזר שאהרון אהב ואני לא. שורה תחתונה, אם לא הייתה שם כותרת שמבטיחה עוף זה היה אחלה מרק.
ציון סופי למרק בטעם עוף עם שקדי מרק: 7

את הערב סיימנו במרק תוצרת בית. ציון 10, אבל אפילו הוא לא גרם לנו לצרוח מהתרגשות.

לרווחת ציבור הרוכשים, מצורף הדירוג המלא:

  1. מרק נמס בטעם פטריות, אוסם, 8.5
  2. מרק נמס עגבניות פיקנטי, אוסם, 7.8
  3. מרק אפונה, גוסטו, כיריים, 7.2
  4. מרק כתום, קנור, 7.1
  5. מרק נמס בטעם עוף עם שקדי מרק, אוסם, 7
  6. מרק ירקות, קנור, 6.8
  7. מרק תירס, קנור, 6.7
  8. מרק עגניות עם קרוטונים, קנור, 5.6
  9. מרק אפונה, גוסטו, מיקרו, 5
  10. מרק כתום גוסטו, 5
  11. מרק אפונה, קנור, 4