נבל ברשות התורה: 6 דרכים לעקוץ את ההלכה חוץ ממכירת חמץ

לא שאנחנו ממליצים לעקוץ את ההלכה או משהו, אבל אספנו עבורכם 10 טריקים נהדרים שבאמצעותם תוכלו לוותר באלגנטיות על ההלכה, אבל עדיין להיות בסדר. ממכירת חמץ ועד לא לישון כדי לא להגיד ברכות השחר.


מכירת חמץ (אותה כמובן אפשר לבצע גם במוקצה ולהרוויח בגדול) היא מהעקיצות הגדולות ביותר של היהדות. מדהים, אה? בתורה כתוב שלא יראה לך חמץ בכל גבולך[א]. סבבה, אבל זה בכלל לא חמץ שלי *קריצה* *קריצה*. כל אוסף הוויסקי הזה? פחחח הוא ממש לא שלי. מכרתי אותו לאחמד ואני שומר לו בינתיים. המזל הגדול הוא שאחמד מוסלמי ולכן הוא לא שותה אלכוהול. אולי אחרי פסח המכירה תתבטל, מי יודע?


החמץ שפה? שלי? לא, מה פתאום. לא יודע של מי הוא | תמונה: giphy.com

כן, אנחנו יודעים. אי אפשר הרי באמת לעקוץ. אם השם יתברך השאיר לנו פרצה בגדר – כנראה שהוא רוצה שנשתמש בה ומי אנחנו שנגיד לו לא. מכירת חמץ, היתר מכירה, היתר עסקה ופרוזבול כולם מכירים, בסדר. הינה עוד 6 טריקים שאולי לא הכרתם שיאפשרו לכם לצחוק כל הדרך אל העולם הבא.

*אין באמור בכתבה זו בכדי להוות ייעוץ הלכתי, או המלצה הלכתית למעשה. הכתוב להלן מהווה ניסוח כללי שאינו מחייב. בכל מקרה פרטני יש לפנות לרבנים המוסמכים. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל*

1 להכניס פירות הביתה דרך החלון כדי שלא יתחייבו במעשר

ההלכה קובעת שברגע שהכנסתם פירות מגן הפרי שלכם הביתה הם חייבים בתרומות ומעשרות, הלוא הם המיסים של היהודים. והינה הטריק: פירות שהוכנסו הביתה דרך החלון ולא דרך הדלת הראשית, לא חייבים בתרומות ובמעשרות ואפשר (לחלק מהדעות) לאכול אותם אז איז. אגב, אם כבר בענייני מעשרות עסקינן אז נוסיף גם שמי שפודה מעשר שני בעצמו צריך להוסיף חמישית, אבל אם הוא נותן למישהו אחר לפדות בשבילו (הבן שלו למשל) אז הוא לא צריך להוסיף חמישית. רווח נקי בעולם הזה, תיק נקי בעולם הבא.


"הגעתי הביתה עם הפירות שאינן חייבים במעשר דארלינג" | תמונה: giphy.com

2 לנסוע בפורים דפרזים לירושלים ובפורים של ירושלים לפרזים

לא כולם אוהבים את פורים, וזה לגיטימי. לא שופטים. הינה טריק המיוחס (ככל הנראה שלא על בסיס האמת) למורנו ורבינו ישעיהו ליבוביץ' זיע"א[ב]: בי"ד אדר נמצאים בירושלים וכך לא מחוייבים בפורים הרגיל של כולם, ואז בערבו של יום י"ד יורדים אל אחת מהערי השפלה הפרוזות (שלא לומר: הפרוצות) וכך לא מתחייבים גם בפורים שושן החל בט"ו באדר. לא חייבים לקרוא מגילה, לא חייבים לתת משלוח מנות והכי חשוב – לא חייבים להשתכר ולבכות על כתפו של ראש הישיבה "אני רוצה להיות יהודי פשוט" בזמן שאשתך מחפשת היכן לקבור את עצמה ומקווה שחברותיה האברכיות לא ראו כלום.


"חחח עקצתי. אני לא צריך לחגוג את פורים" | תמונה: giphy.com

3 | איך להוציא בשבת מרשות היחיד לרשות הרבים[ג] בקלי קלות?

את חוט העירוב, מהעקיצות החשובות של העם היהודי, כולנו מכירים. מקיפים את העיר כולה בחוט, ופתאום האיסור להוציא דברים מהבית החוצה וללכת יותר מארבע אמות ברחוב עם הטלית כבר לא כזה נורא. עכשיו כל המטרופולין העצום שלנו הוא רשות יחיד אחת גדולה.

אם אתם מאלו שמאמינים שהעולם שטוח ועומד על גבו של צב ענק – פה נגמרה העקיצה שלכם. אבל אם לדעתכם העולם עגול – אתם מוזמנים לעבור לשלב הבא: קחו שטח של ארבע אמות על ארבע אמות והקיפו אותו בחוט. סליחה, אמרנו "הקיפו אותו"? עניין של נקודת מבט. אפשר גם לומר שהקפתם את כל העולם חוץ מאותו שטח. עכשיו יש לכם עולם שלם (פחות אמה רבועה) להסתובב בו כאוות נפשכם. האם זה מותר הלכתית? כנראה שלא. אבל תודו שזה מגניב.


זוג נעליים שחציו ברה"ר וחציו ברה"י | אילוסטרציה: giphy.com

4 | לוח היארצייטים וההילולות כדי לא להגיד תחנון[ג]

אם אתם שואלים אותנו – תחנון הוא השיא של התפילה. הרגע לו כולנו חיכינו. ובכל זאת – יש לא מעט אנשים שהיו שמחים לעקוץ תחנון פה ושם. הינה טריק פשוט וקל: נהגו בקהילות החסידים שביום היארצייט או ההילולה של רבם לא אומרים תחנון. סביר בהחלט להניח שאחרי כמעט 6000 שנה שהעולם קיים יש בכל יום איזו הילולה וטרללה ולא צריך לומר תחנון. מדהים. המהדרין יכולים למצוא גם חתן בשבעת ימי המשתה.


"חבר'ה יש הילולא היום! לא אומרים תחנון!!! ועישים גם מנחה קצר. בלי קשר" | תמונה: giphy.com

5 עשה שבתך חול בשלושה צעדים פשוטים:

1. הולד ילד ואז תגיד לו לעשות כל מה שאתה צריך.
2. כשהילד מתחיל להבין מהי שבת ואיך אמורים לשמור עליה (המשפט "אבא, למדנו היום עם ראש הכולל שמה שאתה מבקש ממני אסור לפי דעת האגלי טל בדף נ"ד שם" עלול לרמוז שהוא כבר ממש בכיוון) – הולד ילד נוסף.
3. כשנגמר המקום בג'אמפי – העסק עובדת זרה.
"אהמ אהמ אהמ, וואי איזה נחמד היה להפעיל עכשיו את שטיסל עונה 3, פרק 5, חבל שאסור *כחכוח כחכוח*. אם הייתי יכול להפעיל אותו הייתי מוריד מהטלגרם. יש בטלגרם *שיעול*. אה, מה את אומרת אנדראה אהמ אהמ".


"מה קרה גיברת? ניתקע לך משהו בעין גיברת?" | תמונה: giphy.com

6 לא ללכת לישון כדי להיפטר מברכות השחר

האמת שמדובר בטריק קצת טריקי, כיוון שלרוב הדעות את רוב הברכות בכל מקרה צריך לברך גם אם לא ישנים כל הלילה. אבל אם היינו מייעצים הלכתית, היינו אומרים שמי שממש שונא את ברכת "אלוהי נשמה שנתת בי וכו'" והיה ער כל הלילה, יש לו על מי שיסמוך אם הוא לא יברך בבוקר. עקיצה יפה!


"ובכן, אני הולך לעקוץ את המערכת בגדול" | תמונה: giphy.com

[א] הופה. רציתם לנטפק אותנו ולהגיד ש"בבל יראה" בכל מקרה לא עוברים כיוון שעושים ביטול חמץ ולכן זה מכירה שמועילה רק לענייני דרבנן. אז א. ידענו את זה, מה חשבתם? ב. יש דעות שאפשר למכור גם חמץ גמור בעין וזה בסדר. סבבה?

[ב] בעניין פסיקת הלכה ממעשה רב, יעויין בסוכה כח ב. בבא בתרא נד א. גיטין יט א. ברכות יא א ועוד, ובשו"ת רבי אברהם בן הרמב"ם סי צז.

[ג] רשות הרבים דרבנן / כרמלית

[ב] יצויין שיש מן הפוסקים הסבורים שאין שום מקור והצדקה למנהג זה ויעויין בהליכות שלמה פרק יג הערה ז.