באנו לבאס: עשרה זמרים עצובים לספירת העומר

יכול להיות שאתם מחמירים ולא שומעים בכלל מוזיקה בספירת העומר (חוץ מהשירים הווקאליים של "החבר'ה"). אם כן, הרווחתם כי לא תצטרכו להאזין לכל הזמרים שאיתן לויטס מבטיח שזה בסדר לשמוע בספירת העומר

כידוע נהגו ישראל מנהגי אבלות בימי ספירת העומר, מי יותר ומי פחות. נכון, הסממן המוכר ביותר הוא הזיפים שמעטרים את פניהם של בני ובנות המגזר בימים אלו, אבל נדמה שבמבחן השיח – האיסור על שמיעת המוזיקה מנצח בגדול. אלפי דיונים על א־קפלה, א־קפלה שנשמעת ממש טוב ובקשות להחרגה לשירי קודש. מה עושים כשהנהג של הטרמפ שומע ביונסה, האם זה בכלל אסור והאם בכלל מותר לשמוע מוזיקה בשאר ימות השנה.

בכל אופן – אספנו לכם כאן עשרה זמרים (שהם שבוע אחד ושלושה זמרים) שהשירים שלהם עושים חשק להתייחד עם זכרם של עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא. לא שאנחנו אומרים שמותר לשמוע, כן? אנחנו לא פוסקים. רק מציינים שאם האיסור לשמוע מוזיקה הוא כי היא מביאה לידי שמחה – החבר'ה האלה לגמרי לא בכיוון.

"סירי, נגני שיר עצוב" | תמונה: giphy.com

1 טונה

לא רק רווקים בני 30 או שבורי לב מפרידות, גם יהודי ממוצע בספירת העומר יכול לשמוע את טונה כדי להיכנס לאווירת הימים נטולי החיוך. פרידות, כשלונות וגם סתם מרמור הם חלק בלתי נפרד מהשירים של טונה, רגע, או שזה בכלל נצ'י נצ'? לא משנה. ואתם עוד חשבתם שלזכור איזה יום היום לעומר זה קשה, חכו שתנסו לזכור מי זה טונה ומי זה נצ'י נצ'.

2 הפיל הכחול

הפיל הכחול ניצחו בקרב צמוד את בית הבובות על תקן הסאחים המבואסים, כי מה יותר ספירת העומר מלשמוע סולן שלא הסתפר כבר עשור? עם שירים על משברים, תקופות קשות והרבה כאב, הפיל הכחול (הם אשכרה נקראים על שם תרופה, מה יותר מדכא מזה?) הם השמיעה הכי הגיונית לספירת העומר, אכביר ואומר שגם לעשרת ימי תשובה הם לא רעים בכלל.

3 רבקה זוהר

לנוסטלגיים בינינו שעוד זוכרים את הדרך אל הכפר בלי ווייז, יש פינה חמה בלב לזמרת הטרגדיות הקלאסית. בימים אלו תוכל רבקה זוהר להכניס אותנו לאווירת האבלות של ספירת העומר. ביום הזיכרון בכל מקרה שמעתם אותה ברדיו כל היום, אז כבר התרגלתם.

שילבנו כמה המחשות לאורך הכתבה לתועלת הקוראים | תמונה: giphy.com

4 נתן גושן

עוד זמר שיכול לספק אווירה של עננים קודרים בימים החמים האלו הוא הזמר והכובע שמאז 2011 מרגיש אשם, והפעם יש לו גם סיבה לאחר שהתחתן וגדע את התקוות והחלומות של מאות אלפי בנות ישראל הכשרות שבנו עליו. בקיצור, מי שהתאוששה יכולה לשמוע אותו, כמובן אחרי שספרה עומר ועלי כותרת לבדוק אם הוא עוד רוצה אותה.

5 אנה זק

הזמרת וכוכבת הנוער אומנם שרה שירים שמחים ומרקדת עם חיוך בקליפים, אך לא קשה לראות על הפנים שלה שהיא קצת מתה מבפנים, לכן התרנו לשמוע אותה בימי הספירה. אם אתם בכל זאת בוחרים לא לסמוך על ההיתר שלנו בסברא הזו, תמיד תוכלו לשמוע את שיעורי הרב רונן שאולוב (שכבר הוכתר בתואר הראב"ד של נערות הפופ) על השירים שלה, שנותן ביקורת על המצב הירוד של עם ישראל בצניעות ובטעם מוזיקלי.

6 החברים של נטאשה

ארקדי דוכין וחברי להקתו, מי לא מוכר ומי פחות מוכר, מארגנים מופע איחוד וקבעו אותו במיוחד לאחר ל"ג בעומר כדי שתוכלו לשמוע בימי אבל אלו את השירים שלהם שמתאימים למצב רוח מדוכדך פלוס. במופע עצמו, מלבד האווירה המבאסת, תתבאסו גם שלא תכירו את השירים, כי התבלבלתם והתכוננתם עם השירים של מופע הארנבות של ד"ר קספר.

עוד המחשה | תמונה: giphy.com

7 רדיוהד

עבור מי שצרה אוזנו מלשמוע שירים בשפת הקודש, וגם לא מעוניין לשמוע חנונים מישיבה יוניברסיטי עושים אקפלה, יש פתרון מכובד בהחלט – הלהקה הבריטית המוערכת שעשו עצמם כרמש בעיני הבריות (creep) והגיעו להופיע בארץ הקודש 4 פעמים. אגב, ב־1993 הגיטריסט של הלהקה הכיר כאן את אשתו לעתיד (סיפור אמיתי), וב־2017 הם מילאו את פארק הירקון ב־47,000 איש, ויש אומרים 47,000 זוגות.

8 ביני לנדאו

שלא תגידו שאין כאן מוזיקה יהודית. היישר מהמערה אשר בשדה המכפלה אשר על פני ממרא אשר בחוות מעון, יוצאת לעם ישראל מוזיקה רוחנית־יהודית־ישראלית מזמר שהוא בעצמו כל השנה (או כל החיים) בספירת העומר. כל הביצועים של ביני לנדאו מומלצים לימי הספירה חוץ מ"אשרי האיש", ששם נלחץ לו הכפתור הזה באורגנית שעושה מקצב מוגזם של תופים.

המחשה נוספת | תמונה: giphy.com

9 עטר מיינר

למעודכנים שלא מוכנים לשמוע שיר שיצא לפני שנת 2020, דאגנו לזמר שהוא המילה האחרונה בתחום הבאסה, ושמוכיח שגם בעזרת מוזיקה אלקטרונית אפשר להביע רצון לקפוץ מהגג של ישיבת הכותל (ח"ו). עם שורות מפיוטים וסימפולים של הרב קרליבך, עטר מיינר מביא סגנון חדש של מוזיקה אמונית שבאה טוב עם עבודת המידות. וגם עם פייסל (ח"ו).

10 פול טראנק

זוכרים שבשנות התשעים הכל היה שחור וכולם היו בדיכאון, צרחו ויללו? אז יש כאלה שיצאו מזה בפוסט טראומה ומביאים לנו עד היום, בשנת 2021, רוק חי בועט ומדכא, בדיוק כמו שמתאים לחווי הטראומות למיניהם מאיסורי ספירת העומר.