איך להתחיל עם מיינקראפט? מדריך להורה הנבוך

המדריך המלא להורה הנבוך של הילד היצירתי: מיינקראפט (Minecraft) - איזו גרסה לבחור, איך מתקינים, ואיך מתחילים משחק? נועם צור עושה לכם סדר


בואו נפתח באמ;לק:

  • "מיינקראפט" הוא משחק מחשב יצירתי וכיפי שמספק שעות מרובות של הנאה.
  • המשחק מתאים מגיל 5 ומעלה עם הכוונת הורים.
  • הוא עולה כ-100 ש"ח למחשב, ו-25 ש"ח לאנדרואיד.
  • מדריך קצר ובסיסי איך לשחק מובא בהמשך.


ועכשיו אפשר להתחיל. לפני מספר שבועות רכשתי עבור הבן שלי (5) מחשב משחק בשם מיינקראפט (Minecraft). כנראה השם מוכר לכם (בכל זאת מדובר במשחק הנמכר בעולם), אבל אולי עדיין לא כל כך הבנתם על מה כל הרעש. במקור חיפשתי עבור הבן שלי משחק שמלמד תכנות, מאחר ואני מאמין בהקניית כישורים בתחום המחשוב מגיל צעיר. לצערי לא מצאתי משהו מתאים לגיל שלו מכיוון שמשחקים מסוג זה מצריכים לדעת קרוא וכתוב (אגב, מי שיש לו ילדים גדולים יותר ומחפש משהו בכיוון מוזמן להסתכל על Scratch). ככה הגעתי למיינקראפט, משחק שבבסיס שלו מאפשר חופש יצירתי בצורה קלה למדי, אך בהמשך ניתן להתעמק בו וללמוד דברים יותר מורכבים (כן כן, כולל תכנות).  בנוסף, תוך כדי משחק לומדים שליטה בסיסית במקלדת ובעכבר. עד כאן נשמע מצויין.

לשמחתי הניסוי הצליח – אחרי הדרכה ועזרה בפעמים הראשונות, הבן שלי למד לשלוט לבד במשחק (רוב הזמן), בונה ונהנה, וגם אני נהנה לשבת איתו כשאני יכול ולבנות יחד. מאחר וכבר השקעתי לא מעט זמן בללמוד את הנושא, החלטתי לקבץ את הידע שצברתי על מנת שהורים אחרים יוכלו להבין האם המשחק מתאים לילדיהם וכיצד לסייע להם במהלך המשחק.

בדקו אם המשחק מתאים גם לילד שלכם:

  • הילד שלכם בן 5 ומעלה
  • הוא יצירתי ואוהב משחקי בנייה (לגו וכו')
  • אתם לא מוטרדים מלאפשר לו שעות מסך לטובת העניין (חשוב לציין: המשחק לא בנוי על תורות או סבבים, הדרך להגביל את הילד שלכם תצטרך להיות על בסיס זמן)
  • אתם מעוניינים ללמד את הילד שלכם שימוש בסיסי במחשב (מקלדת, עכבר)
  • אתם מוכנים להשקיע זמן בהתחלה לעזור לו עד שהוא לומד את המכניקה של המשחק, ולאחר מכן מידי פעם על מנת ללמוד וללמד אותו דברים חדשים.

נשמע לכם טוב? אז בואו נתחיל.

נחלק את המאמר לשני חלקים: בחלק הראשון אתאר את המשחק בקצרה כדי לתת לכם מושג האם הוא בשבילכם. בחלק השני אסביר איך משחקים בפועל. המידע שאספק יהיה בסיסי בלבד, אך מספיק בשביל לאפשר שעות של הנאה (דיסקליימר: הידע שלי בנושא הזה הוא מוגבל למדי, ככל הנראה שהמאמר מכיל אי-דיוקים. הרגישו חופשי לתקן אותי).

שימו לב: אני סוקר כאן רק את החלקים הבסיסיים המשחק. לא תמצאו במאמר הסברים על דברים כמו "משחק מרובה משתתפים" והרחבות למשחק ("מודים").


תמונת מסך מתוך העולם של הבן שלי

אז מה זה בעצם מיינקראפט (Minecraft)?

אם לצטט את ויקיפדיה, מדובר ב-"משחק עולם פתוח, המאפשר יצירתיות רבה ומאפשר לשחקנים לבנות באופן חופשי בתוך עולם הבנוי מקוביות המעוצבות בגרפיקת תלת-ממד אשר נוצר באופן אקראי. היבטים אחרים במשחק הם הישרדות, חקר העולם ולחימה."

מה זה אומר בתכלס? אתם שולטים על דמות שיכולה להסתובב באופן חופשי בעולם, לחקור אותו ולבנות בו דברים מקוביות שונות.

כשיוצרים "עולם" חדש במשחק אפשר לבחור בין שתי צורות משחק עיקריות: עולם יצירתי (creative) ו-עולם הישרדות (survival).

עולם יצירתי הוא עולם בו ניתן לבנות ללא מגבלות. אין אויבים להלחם בהם, אין צורך לחצוב משאבים על מנת לבנות דברים חדשים ואין התקדמות טכנולוגית. מההתחלה – כל דבר שאפשר לבנות נגיש ובאופן מיידי. זהו מצב משחק אידיאלי למי שרוצה פשוט לבנות דברים ולהנות מיציר כפיו. זהו גם העולם שבחרתי לתת לילד שלי לשחק בו מכיוון שלמיטב הבנתי לגיל שלו זה כרגע מה שנכון: זוהי ההתנסות הראשונה שלו בשימוש במחשב וסביבה נטולת לחץ היא מצוינת על מנת להתרגל לאט לאט לשימוש במחשב, ותוך כדי גם לבנות דברים יפים.

עולם הישרדות
, כמו שבוודאי הבנתם, הוא מאתגר יותר, וגם עקומת הלמידה שלו נראית בהתאם. בעולם מסוג זה, על מנת שתוכלו לבנות, תצטרכו קודם כל לחצוב משאבים. תוכלו גם לשלב משאבים שונים על מנת לייצר כלים, מכשירים וחפצים שונים. יש "מד רעב" שמצריך למצוא ולגדל אוכל, ו"מד חיים" שיכול לרדת עם הדמות נפגעת. אם "מתים" במשחק, אז פשוט נוצרים מחדש. מכיוון שלא ממש שיחקתי במצב זה, התיאור לעיל כנראה לא מדויק, אבל זוהי בגדול ההתרשמות שלי.

מה ניתן ליצור במשחק?

ניתן ליצור דברים סטטיים כמו מבנים של כמה קומות עם ריהוט ותאורה, גנים יפייפים וכו' וגם דברים דינאמיים כמו רכבות (כיף לאללה!) ומכונות שעושות כל מיני דברים מעניינים.

הנה כמה דוגמאות שעשו אנשים מוכשרים:

|

השוואת גרסאות ועלויות

למשחק יש שתי גרסאות למחשב (גרסת "ג'אווה" וגרסת "Windows 10"), להלן השוואת התכונות שנראו לי הכי משמעותיות. באתר רשמי של מיינקראפט תוכלו למצוא טבלת השוואה גדולה עם כל ההבדלים.

גרסת ג'אווה

– תמיכה בעברית

–  הרבה תוספים חינמיים למשחק שנוצרו ע"י הקהילה ("מודים" להוספת מכניקות חדשות, "שיידרים" ו"טקסטורות" לשדרוג הגרפיקה, אך יש צורך בידע במחשבים ע"מ להתקין).

– אין אפשרות לשחק ביחד עם מישהו בגרסת win10 או בגרסה של אנדרואיד (ניתן לשחק ביחד רק עם שחקנים אחרים בגרסת ג'אווה)

עלות: באזור ה95 ש"ח

להורדת גרסת התנסות ("עולם הישרדות" למשך 90 דקות): https://www.minecraft.net/en-us/download
לרכישה: https://www.minecraft.net/en-us/store/minecraft-java-edition

(הערה: למרות השם, גם בגרסת "ג'אווה" ניתן לשחק על גבי מערכת ההפעלה Windows 10)

גרסת Windows 10

– ללא תמיכה בעברית

– ניתן להתקין תוספים דרך חנות של המשחק (רובם בתשלום למיטב הבנתי, מצד שני, אין צורך בידע טכני)

– יש אפשרות לשחק ביחד עם מישהו שמשחק דרך מכשיר אנדרואיד, אך לא עם מי שמשחק בגרסת ג'אווה

עלות: 101 ש"ח

ניתנת לרכישה דרך windows store.

ניתן גם להוריד גרסת התנסות  ("עולם הישרדות" למשך 90 דקות) בדף של המשחק בחנות.

גרסת אנדרואיד (סמארטפונים וטאבלטים)

– ללא תמיכה בעברית

– ניתן לשחק ביחד עם מישהו שמשחק במחשב בגרסת win10, אך לא עם מי שמשחק בגרסת ג'אווה

– שליטה מסורבלת ולא נוחה כמו במחשב (הבדל משמעותי)

– אין גרסת התנסות

עלות: 24.90 ש"ח דרך החנות של אנדרואיד.

אחרי התשלום, ניתן להוריד לכמה מכשירים אם הם על אותו חשבון של גוגל (אז אם יש לכם טאבלט וטלפון על אותו חשבון, זאת רכישה חד פעמים לשניהם).

לאחר הפעלת המשחק, יש לשייך אותו לחשבון של מיקרוסופט (חינמי) שבעצם מציין מיהו השחקן. למיטב הבנתי (לא ניסיתי) אפשר לשייך כל מכשיר לחשבון מיקרוסופט אחר ואז ניתן לשחק ביחד מכמה מכשירים כשחקנים שונים (אפילו במידה והמשחק נקנה פעם אחת וירד לכמה מכשירים עם אותו חשבון של גוגל).

עדיין מתלבטים לגבי הגרסה?

בשורה התחתונה:

– אם תמיכה בעברית הכרחית עבורכם, לכו על גרסת הג'אווה.

– אם אתם רוצים אפשרות לשחק בבית מעוד סוגי מכשירים חוץ ממחשב (לדוגמא: סמארטפון, טאבלט או קונסולת משחק), לכו על גרסת ה-Windows 10 (לתשומת לבכם: כל מכשיר הוא רכישה נפרדת נוספת).

– מאחר השליטה במשחק באנדרואיד מסורבלת (ניסיתי על סמארטפון) לדעתי היא לא יכולה להיות תחליף למחשב, אלא כתוספת למשחק במקביל למחשב או כשהמחשב בשימוש. 

– אם אין לכם כוונה בעתיד לשחק מעוד מכשירים, כנראה שעדיף ללכת על גרסת הג'אווה כי יש לה קהילה גדולה שמייצרת כל מיני הרחבות נחמדות בחינם.

בכל אופן, אני ממליץ לתת לילד לשחק קצת בגרסת ההתנסות, ולראות אם הוא נהנה מהמכניקה. אם אתם כמוני, תמצאו את עצמכם מתוסכלים כשיורד הלילה הראשון כיון שלא רואים כלום. ניתן להתגבר על זה ע"י יצירת מקורות תאורה או ע"י בניית מיטה והליכה לישון עד הבוקר, אבל אישית לא הגעתי לשלב הזה. אחרי שראיתי שהבן שלי נהנה מהמכניקה של הבנייה במשחק, עברתי לגרסה המלאה ופתחתי "עולם יצירתי" שם ניתן לבנות מיטה ותאורה מייד. או, כמו שעשיתי בהמשך, לבטל את הלילה לחלוטין (ראו פרטים להלן תחת "פקודות").

איך משחקים?

המידע להלן מתייחס לעולם מסוג "יצירתי" , בגרסת הג'אווה, למרות שסביר להניח שרובו הגדול הוא מתאים גם לשאר צורות המשחק.

הפעלת המשחק

אחרי ההתקנה, התווסף לכם על שולחן העבודה (דסקטופ) אייקון של "Minecraft Launcher", הריצו אותו.

בפעם הראשונה תדרשו להכניס את פרטי החשבון שלכם.

לאחר מכן, הריצו את המשחק על ידי לחיצה על הכפתור למטה (עוברות כ-10 שניות עד שהמשחק נטען מרגע הלחיצה)

בחירת שפה

כדי שהמשחק יהיה בעברית (זמין בגרסת ג'אווה בלבד):

Options… -> Language -> (“עברית – ישראל”) -> Done

הערה" בגרסה הנוכחית (1.15.2) ישנו באג שגורם לכך שבכל הפעלה מחדש של המשחק העברית מופיעה הפוך. על מנת לעקוף הבעיה ניתן לבחור עוד פעם בשפה "עברית" מהאפשרויות ואז זה מסתדר, עד להפעלה הבאה.

יצירת עולם

לחצו על "שחקן יחיד" -> "צור עולם חדש".

בתיבת הטקסט הכניסו את שם העולם שבחרתם.

לחצו על "מצב משחק" על מנת לשנות אותו ל"יצירתי" ואז על "צור עולם חדש".

שליטה במשחק

מקשים/עכבר


original image created by @CraigArgh

אני ממליץ לנצל את ההזדמנות וללמד את הילד להשתמש באצבוע נכון כשהוא משתמש במקלדת (אני יוצא מנקודת הנחה של שימוש ביד שמאל למקלדת וימין לעכבר): 
עם האמה זזים קדימה ואחורה. בעזרת האצבע והקמיצה זזים ימינה ושמאלה בהתאמה. האגודל לוחץ על רווח על מנת לקפוץ/לעלות והזרת בשביל להתכופף/לרדת.

היתרון בשימוש כזה הוא שהוא מאפשר לזוז באופן חלק ורציף בלי להרים את היד מהמקלדת ובהמשך גם בלי צורך להסתכל מאחר ולכל אצבע יש את תפקיד שלה. שימוש זה מאפשר גם תזוזה באלכסון על ידי לחיצה בו זמנית על קדימה+ימינה/שמאלה או אחורה +ימינה/שמאלה.

כמה טיפים למתחילים:

  • על מנת להניח בלוק או לשבור, יש להיות קרוב מספיק אל הבלוק אליו מכוונים
  • ישנם בלוקים (כמו מדרגות) שהכיוון שלהם תלוי באיך שמניחים אותם. ניתן לראות הדגמה כאן:
  • כדי לבחור בלוקים בהם נרצה להשתמש, יש לפתוח את "תפריט הציוד" ע"י לחיצה על  "E".
  • התפריט בנוי מכל מיני קטגוריות. אחרי בחירת קטגוריה, ניתן לקחת בלוקים רצויים ע"י לחיצה עליהם ואז על הפס למטה המציין את הבלוקים הנוכחיים בסל הציוד של הדמות:
  • ניתן ללחוץ על הטאב שמצוייר עליו מצפן על מנת לחפש פריט/בלוק מסויים (אני מנצל את ההזדמנות ללמד את הילד עברית, כשהוא צריך לזהות באיזה אות מתחילה מילה ולהכניס אותה בחיפוש)
  • ניתן "לדגום" בקלות בלוק מהעולם (אם רוצים לבנות עוד ממנו) ע"י שמכוונים אליו את הסמן של המשחק ולחיצה הכפתור האמצעי של העכבר(הגלגלת)

מצב תעופה

ע"י לחיצה כפולה על "רווח" ניתן להכנס ולצאת ממצב תעופה. מצב זה מאד נח לעיתים קרובות כשרוצים לבנות דברים גדולים ללא הפרעות של כח המשיכה. ברגע שנמצאים במצב תעופה – לחיצה על "רווח" תגרור תעופה כלפי מעלה, ואילו לחיצה על shift תרגום לנחיתה מטה.
כשמגיע הלילה יש צורך בבלוקים של תאורה על מנת שאפשר יהיה לראות, לדוגמא לפיד או מדורה. לחלופין, ניתן לבנות מיטה וללכת לישון (לחיצה על כפתור ימין בעכבר על המיטה שבניתם).
אם הילד שוטט להנאתו והלך לאיבוד בעולם, תוכלו להעזר במצפן (E) על מנת למצוא את הדרך חזרה למקום הראשוני ממנו התחלתם.
כמובן שעדיף לא להיכנס לצרה הזאת מלכתחילה, ואני מציע בחום ללחוץ על F3 כשאתם בתחילת המשחק ולרשום לעצמכם בצד את הקואורדינטות בהם אתם נמצאים ("XYZ"). הסיבה היא שהעולם במיינקראפט הוא לא מוגבל, אפשר ללכת בלי סוף לאיזשהו כיוון, והעולם ימשיך להיווצר בצורה דינאמית.

פקודות שימושיות (מתקדם)

ע"י לחיצה על מקש "/", ניתן להכניס פקודות המאפשרות שליטה מורחבת בעולם.

ניתן להעזר במקש "tab" על מנת לראות כל מיני אפשרויות ולצורך השלמה אוטומטית של הפקודות.

להלן מספר פקודות שיצא לי להשתמש בהן:

תמיד בוקר:

/time set day

/gamerule doDaylightCycle false

זימון כל מיני יצורים:

/summon <name>

לדוגמא, בשביל ליצור סוס:

/summon minecraft:horse

כאמור – ניתן להעזר בtab כדי לראות את הרשימה המלאה של מה שניתן לזמן.

קישורים להדרכות נוספות

הדרכה בסיסית (דגש על עולם יצירתי): https://www.youtube.com/watch?v=LbQqmWJf_Bk&t=95s

הדרכה בסיסית (דגש על עולם הישרדות):https://www.youtube.com/watch?v=gRgFrDK8nX8&t=502s

שימוש ברכבות: https://www.youtube.com/watch?v=8feLvQ4rshk

זהו חברים, מקווה שנהנתם!

מוזמנים לשלוח בתגובות הערות, עצות נוספות וכמובן תמונות מסך של יצירות של הילדים שלכם 🙂