כך תכניסו את האינטרנט הטמא הביתה

הנה כמה פתרונות שיעזרו לכם לדאוג שהרשת הביתית שלכם אשכרה תעשה את מה שהיא אמורה לעשות: לאפשר לכם לגלוש בבית.


אח, האינטרנט הטמא, אהוב ליבנו. מה היינו עושים בלעדיו. החרדים יכולים לצעוק עד מחר, אבל אנחנו רוצים אותו אצלנו בבית, חזק, מהיר ובכל החדרים. אז למה לעזאזל אנחנו לא מצליחים לראות סדרה בחדר כמו בני אדם?

אוקיי, בואו נתחיל מהמובן מאליו: אם אתם רוצים לקבל את המהירות המקסימלית שהתשתית שלכם מאפשרת ולהנות מגלישה רצופה לחלוטין – תשחילו כבל רשת בבית ותגלשו באופן קווי, זהו הפתרון האמין והטוב ביותר.


תמונה: giphy

אבל מה לעשות, בענייני נוחות קשה להתפשר וברגע שהאנושות גילתה את האפשרות לגלוש בשירותים – נראה שאין דרך חזרה. ההומוסאפיינס זקוק לגלישה אלחוטית טובה. אז בואו נעשה קצת סדר בעניינים:

מה זה התדרים האלה?

הרשת האלחוטית שאנו מכירים עובדת בשני תדרים:

רשת ה- 2.4 Ghz הישנה והטובה. היא משדרת לטווח רחוק יותר ומספקת כיסוי רחב יותר אך רוחב הפס (המהירות) שהיא מספקת קטן יותר.

רשת ה- 5 Ghz, שמשדרת לטווח נמוך יותר, מכיוון שהתדר שלה עובר משמעותית פחות טוב דרך חפצים (כמו קיר בבית), והכיסוי שלה צר יותר, אולם רוחב הפס (המהירות) שלה גדול יותר.

יש ראוטרים שמחליטים באופן אוטומטי לאיזו רשת לחבר את המכשיר שלכם (מה שנקרא "הכל צפוי") וישנם דגמים המשדרים את שתי הרשתות בנפרד ונותנים למשתמש לבחור לאיזה תדר להתחבר (מה שנקרא "והרשות נתונה"). יש גם ראוטרים ישנים יותר שמשדרים רק את רשת ה-2.4, מה שנקרא "תתקשר דחוף לספק האינטרנט שלך ותבקש שישדרגו אותך".


תמונה: giphy

ומה זה תקן?

עוד חפירה בקטנה על האותיות שכתובות על הראוטר שלכם ומספרות בעצם מה התקן של הרשת האלחוטית שהוא מספק, סתם כדי שתדעו מה מוכרים לכם.
תקן 802.11n – תקן ישן יחסית (משנת 2009) שתומך ברוחב פס מקסימלי של 300Mbps.
תקן 802.11AC – נולד ב-2013 והוא התקן הראשון שתומך גם ברשת ה5Ghz
תקן 802.11AX – התקן החדש ביותר שזכה לכינוי המגניב WiFi 6. הוא תומך במהירות של עד 4800Mbps (ברשת 5Ghz) ופותח במיוחד לסביבה מרובת משתתפים וצפופת מכשירים.

להתחיל בקטן

רוב הבתים מסתפקים בראוטר שמגיע מהספק שלהם – בזק, הוט, פרטנר, סלקום וכו'. לבית בגודל של 60-70 מ"ר עם צריכה ממוצעת זה בהחלט יכול להספיק.

אם אתם עושים כסף טוב בהייטק וברוך ה' יש לכם בית של מעל 100 מ"ר או שאבא ואמא עוזרים בלי עין הרע ויש לכם בית עם קומות – הכיסוי מתחיל להיות בעייתי. מה עושים?

קודם כל תוציאו את הראוטר מהממ"ד

ותעבירו אותו לתלמוד תורה. פשוט נורא מה שהולך שם בבתי הספר המעורבים האלה. וגם מהממ"ד בבית באותה הזדמנות. זה לא עושה טוב לקליטה.

זאת גם ההזדמנות להחליף את סיסמת הרשת האלחוטית שלכם למשהו שהוא לא הטלפון הנייד שלכם, במיוחד אם אתם גרים במדורגים בישוב קהילתי קטן או בקראוונים של האברכיה בישיבה. השכנים הדוסים שלכם בדוק שותים לכם את כל ה-WiFi.


תמונה: giphy

נקודות גישה

אם זה לא עוזר – הגיע הזמן לשלוף את התותח הבא שלנו: נקודות הגישה (Access points). נקודות הגישה הם מכשירים קטנים אותם מפזרים ברחבי הבית, כך שבכל מקום בבית בו יש נקודה – תהיה קליטה טובה.

מה הקאצ' אתם שואלים? ובכן, יש קאצ'. בכל מעבר בין אזורים בבית תצטרכו להתחבר ידנית אל הרשת עם הקליטה הטובה ביותר. גם אם המכשיר מספיק חכם כדי לעבור בין הנקודות השונות -יתרחש ניתוק קטן שיכול להפריע למפגש הזום ההו-כה-חשוב של הקטנה שלכם עם גן לאה.

MESH

אל דאגה, לעולם הזה יש בורא והוא נתן לבני האדם שכל והם המציאו את נקודות הגישה בטכנולוגיית ה-MESH שפותרת את הניתוקים המעצבנים.

הטכנולוגיה הזו מאפשרת למכשירי האקסס פוינט "לדבר" אחת עם השנייה וכך להיראות למשתמש הקצה ולמכשירים כרשת אלחוטית אחת בכל הבית. כך נימנע מניתוקים, בעיות קליטה והצורך במעבר בין רשתות, וכל המרחב יכוסה ברשת אלחוטית אחת גדולה, מהירה ויעילה.

החסרונות של הטכנולוגיה הנפלאה הזו היא המחיר.
זוכרים שה-MESHים מדברים אחד עם השני? אז מסתבר שהחבר'ה האלה קצת פיקי וכדי לצאת לדייט הזה הם צריכים לשדר בדיוק על אותו הגל. תצטרכו לפחות שתי יחידות מאותה החברה ולרוב גם אותו הדגם. אין אפשרות לשלב מכשירים מחברות שונות. תכפילו בבערך 500 ש"ח ליחידה. לא זול.


תמונה: giphy

נקודה חשובה נוספת: ההמלצה הטובה ביותר כדי לקבל מהירות כמה-שיותר-קרובה למלאה, היא להשתמש בנקודות אלחוטיות בטכנולוגית MESH שמחוברות ישירות לכבל רשת, ככה שאם אין לכם אפשרות להריץ כבל רשת בבית – כל הבאסה לכם.

רפיטר – Repeater

הריפיטר הוא מעין "תחנת ממסר"- הוא "מקבל" אינטרנט מהראוטר ומשדר אותו למכשירים אחרים בבית. יכול להיות שלחילונים יהיה קצת יותר קשה להסביר את זה, אבל אתם תבינו בקלות: אתם מקבלים אינטרנט בכלי שני. הנחתה של 50% מרוחב הפס בערך.

אפשר לחבר מכשיר לחשמל ולהתחבר אינטרנט?

כן, יש טכנולוגיה שמאפשרת להתחבר לרשת דרך תשתית החשמל בבית, אבל קחו בחשבון שאתם כנראה הולכים לסבול מאיטיות וניתוקים. הרשת החשמלית היא לא הדבר הכי יציב בבית שלכם וכל מתח מעט גבוה או נמוך מוביל לניתוק ואיטיות.


מרגיע, אה? | תמונה: giphy

נתי חיימוביץ' הוא איש שממש אוהב טכנולוגיה והבעלים של חץ פתרונות מחשוב