ביקורת טלוויזיה: The Synagogue Dilemma

ביקשנו מחבר את הקוד לנטפליקס, לקחנו מסך טלוויזיה מהשכנים והתישבנו לצפות בדוקו שכולם מדברים עליו. ספוילר: רוצו לראות


אם נכנסתם לפייסבוק בחודש האחרון (ובואו, אנחנו יודעים שנכנסתם. הטמענו פה פיקסל.) כנראה שה-echo chamber שלכם דיבר על סרט הדוקו החדש והשערורייתי של נטפליקס, The Synagogue dilemma (בתרגום לעברית – "מסכי קטיפה: צנטער במלכודת"), בו גבאים לשעבר בבתי הכנסת הגדולים במשק נחשפים לראשונה בשמם ובפרצופם ומטיחים בפרצופנו את הסודות שכולנו ידענו אבל העדפנו להתעלם מהם.


צילום: מתוך הסרט

"מה שאנשים צריכים לדעת, הוא שבתי הכנסת תוכננו מראש כך שתשארו פה כמה שיותר זמן", כך פותח את המונולוג שלו מנשה אלבז, פעם גבאי בית הכנסת "אוהל זוהרה" והיום מנחה סדנאות ניו אייג' ומובטל קורונה. "אתה עובר ליד בית הכנסת, וגבאי מסביר פנים מקפיץ לך התראה תמימה: "בוא תשלים מנחה, אתה עשירי". עמוק בלב אתה יודע שלא מחכה לך שם כלום. כבר התפללת מנחה. אבל ה-FOMO גובר עליך. תשעה אנשים נהנים שם בלעדיך. זה מעבר ללוגיקה. זה פועל לך על הרגש. אז אתה נכנס. התפילה נגמרת אבל אתה מחליט להישאר לעוד קדיש והופ – אתה כבר בשיעור. שאחריו ערבית. ואחריה אזכרה עם ביצים קשות שמפוזר עליהן פלפל שחור. זה לא קורה סתם. אלפיים שנים של איסוף דאטה לימדו אותנו שאף אדם לא יכול לסרב לביצים קשות עם פלפל שחור. מנות קטנות של דופמין ישר לתוך המוח שלכם".

ואלו לא רק הביצים. הגבאים חושפים שורה של טריגרים חיוביים, החל ממזגן, דרך לוחות "מודים דרבנן" מנצנצים ועד חמצוצים שיגרמו גם לילד הכי ציניקן לצווח ימלוך. כל אלו נועדו למטרה אחת: להשאיר אתכם בבית הכנסת. אם אתם חושבים שהם מגזימים – כנראה שמזמן לא ביקרתם בבית הכנסת, מה שאומר שאתם שומרים על ההנחיות ואין לנו מילה רעה להגיד עליכם. אבל לכו תוכיחו הגזמה עכשיו. מתפללים רבים מדווחים על מה שמדעי המוח כבר מזמן מכנים "התמכרות" ורבים פוקדים את בית הכנסת פעמיים ואפילו שלוש פעמים ביום.


מנות קטנות של דופמין (אילוסטרציה) | צילום: Steve Ibrom

"מדובר במכונה אדירה שיש לה מטרה אחת: כסף." כך פוסק נחרצות אבנר קליין, גבאי לשעבר בבית הכנסת "שערי בלהה". "אה, ועבודת השם. וקהילתיות. ומסורת. מכונה אדירה שיש לה הרבה מטרות. אשמח אם יחתכו את זה בעריכה." הסרט חושף מודל כלכלי שיטתי בו הגבאים נותנים לך תחושות הצלחה קטנות כמו הגבהה ביום שני, כדי לגרום לך להוציא את הכסף הגדול בשבתות וימים טובים. אתה חושב שעקצת את בית הכנסת כשרכשת מפטיר ב72 ש"ח ולא מבין שהסוד הוא בבוחטות של פתיחה של הפרנסה. הבית תמיד מנצח.


צילום: מתוך הסרט

האם בתי הכנסת הולכים ומשתלטים על חיינו? קשה לומר. האם עוד יש לנו סיכוי להתעשת ולשלוט בהרגלי התפילה שלנו? אין לדעת. האם הגאג הזה מוצה והכתבה הזאת חייבת להסתיים? הו, בהחלט כן. מה שבטוח – הסרט שינה את הדרך שבה אנחנו מסתכלים על התפילות שלנו. אנו מקווים שיהיה בנו הכוח לצאת לכמה דקות ולהסתכל על העולם שבחוץ, אפילו אם זה רק ל'יזכור'.
"מסכי קטיפה: צנטער במלכודת" גבעת שמואל 2020, נטפליקס, 68 דקות. בימים ב' ו-ה' 82 דקות.


היי נטפליקס שירות הסטרימינג האהוב עלינו! מדובר בסאטירה! פליז אל תתבעו אותנו! אין לנו כסף ושתדעו שאנחנו משלמים על מנוי HD ולא לוקחים סיסמה מחברים! נשבעים!