חדש: דתיים אמיתיים בפרסומות. להזמנות חייגו.

השבוע הופיעו - לראשונה בהיסטוריה - שתי נשים דתיות בפרסומות בפריים טיים. זו הזדמנות טובה לפרגן ולהזכר בהיסטוריה הלא ממש ארוכה של דתיים בפרסומות.


ברור ברור. אין לכם טלוויזיה. לא חשדנו. אבל אם יצא לכם לעבור אצל השכנים בטעות ולצפות בברייק פרסומות – יתכן שנתקלתם בפיסת ההיסטוריה הקטנה הזאת: רביטל ויטלזון יעקבס, שהתחילה ככוכבת פייסבוק מגזרית והצליחה לפרוץ את גבולות המגזר, היא הפרזנטורית החדשה של המותג טיטולים, ממש בפריים טיים שלנו.

במקביל השיקה שופרסל את מותג התינוקות שלהם, שופרסל בייבי, בקליפ לשיר "אין אהבה בעולם" עם הזמרת עדן בן זקן. גם בקליפ הזה ציפתה לנו הפתעה: אמא דתיה אמיתית, עם כיסוי ראש והכל. אנחנו נחזור לשתי הפרסומות האלה עוד רגע, אבל לפני – בואו נזכר מה היה פה קודם.

חולצה מכופתרת פתוחה

עד ממש לאחרונה – הכללים בפרסום היו פשוטים. אנשים בפרסומות צריכים להיות גנרים. אישה בלונדינית עם עיניים כחולות. גברים צריכים ללבוש ג'ינס וחולצת טריקו שמעליה חולצה מכופתרת פתוחה. ראיתם פעם מישהו שמתלבש ככה? לא. למה? כי אף בן אנוש אמיתי לא מתלבש ככה. ככה מתלבשים אנשים בפרסומות.


מי מתלבש ככה? אף אחד | פרסומת לאופטיקנה 2002, צילום מסך יוטיוב

הרציונל שמאחורי הגנריות ברור: המפרסמים רוצים שתתמקדו במוצר שלהם. אם יופיעו בפרסומת נכה, אתיופי או חרדי – מיד תשאלו את עצמכם למה הופיע שם דווקא נכה, אתיופי או חרדי ותפספסו את המוצר. לכן דמות שאינה גנרית (כלומר: שאינה חילוני אשכנזי יפה תואר) תופיע רק אם היא משרתת את המטרה – מזרחי מבוגר כדי למכור לך חומוס או לרמות אותך במוסך, נכה כדי לגרום לך לדמוע ולהאמין שהכל אפשרי ודתי כדי לגרום לך להבין שהמשפחה מעל הכל ולכן כדאי לך להצטרף לסלקום. זוכרים?

בואו נבכה קצת עם סלקום

ככה זה נראה, אי שם בתחילת העשור הקודם:

אחרי שניגבנו את הדמעות, בואו נזכור שדתיים לא יכולים לראות סרט בלי מסר וננסה להבין מה ראינו כאן: יש משפחה דתית וישוב דתי שזה נחמד, אבל די ברור שהמלהקת והמלבישה לא פגשו דתי מעולם וזה מבאס קצת. צעד בכיוון אבל תמיד יש לאן להשתפר, נכון?

אהלן אברום

מי זה שם חובש כיפה סרוגה ואוכל שוקולד השחר ישר מהקופסה? זה אברום בורג, בוגר ישיבת נתיב מאיר שהיה הפרזנטור של שוקולד השחר ב-2013. הוא אמנם הכריז שהוא מתיוון גאה וחבר המועצה הבינלאומית של הקרן החדשה, אבל הנה הוא תרם את כל ההכנסות שלו מהקמפיין כמו מדריך אידיאליסט בבני עקיבא, והוא מפרסם מותג שכמה שנים אחר כך הוחרם עקב תמיכה בהתנחלויות, אז אולי בכל זאת נחשיב אותו. צעד קטן לענף הפרסום, צעד ענק למגזר.

כבוד לטורטית

אנחנו עדיין ב-2013 ועלית משיקה את קמפיין "מתוק לו מתוק לו". לצד פסק זמן ומקופלת היא זוכרת להרים גם לנו הדתיים עם שורה בלתי נשכחת על הטורטית, הפתרון האולטימטיבי שלנו אחרי ארוחה בשרית. נכון, הילדים נראים יותר סקנדיבים מאשר דתיים והשמות הם ערבוב של חרדים, חבד"ניקים ומתנחלים, אבל זה מצחיק אז יאללה.

והנה הגענו לאבשלום

הוא אמנם חובש כיפה רק בחידון התנ"ך, אבל הלימודים בצייטלין, הידע המופלג בארון הספרים היהודי וההרצאה בכל שבת בר מצווה בפתח תקווה הופכים אותו לאחד משלנו. הוא כיכב בלא מעט פרסומות, למשל הפרסומת מ-2017 לקטלוג איקאה:

רובי בחר בדרך הגיוון

בעקבות טרנדים בענף הפרסום ברחבי העולם הוציאה לשכת הנשיא בשנת 2018 סרטון שקורא לאנשי פרסום להפיק פרסומות מגוונות יותר. לתת לאישה לנהל מוסך או לאתיופי להיות עורך דין בלי אמירה מיוחדת. סתם כי יש גם עורכי דין שהם אתיופים. בסרטון שהוציאה לשכת הנשיא הופיעו כמובן ילדים מכל המינים, הצבעים והמגזרים. האמת היא שאזכרנו אותו סתם כדי להרים לפסקה הבאה אבל הוא חמוד וממלכתי אז תעיפו מבט.

הזאת מזאת וזאתי

והנה עוד נציגה ראויה: אושרית סרוסי, מכבית מ"חנאל ומכבית" הזאת מ"זאת וזאתי". בסוף השנה שעברה היא גילמה את דמותה של פסיק המתנחלת בסדרת הרשת "משודרגות" שהיא בעצם פרסומת לקופת חולים כללית.
נכון, מדובר בדמות קומית מוקצנת, אבל הטונציה וההגיה לא משאירות מקום לספק: מדובר בשחקנית שבאה מבפנים.

אהבה של אמא

והנה הגענו ל-2020. שופרסל משיקה את מותג התינוקות שלה, שופרסל בייבי ומיישרת קו עם הטרנד העולמי. בקליפ מופיעים אמא אתיופית, ילד עם משקפיים, אמא דתיה שלא נראית כמו טעות של המלבישה ואפילו אבא. כן כן. מי היה מאמין. אז שאפו שופרסל, אתם לגמרי בכיוון

שירת נשים + בין המצרים. אנחנו הזהרנו.

והנה הגענו לרביטל

אם צריך להציג לכם את רביטל ויטלזון יעקבס כנראה שלא הייתם פה בשנים האחרונות. האמא מכפר הרא"ה שהתיישבה יום אחד מאחורי ההגה באוטו והתחילה לצרוח על הדברים הקטנים שמפריעים לה הפכה לכוכבת רשת חוצת מגזרים עם טור במוצ"ש, מופע סטנדאפ שעושה סולד אאוטים ועכשיו גם קמפיין.

בקיצור, כיף לראות נשים דתיות אמיתיות שממלאות את משבצת האישה הדתית וכיף לראות נשים דתיות שהגיעו לאן שהגיעו בזכות עצמן ולא על תקן האישה הדתית. אנחנו נשב פה בשקט ונהמר בלב על הפרזנטור הבא מהמגזר. חנן בן ארי. אופס גילינו.