הפצע נפתח: קבוצת הפייסבוק 'סיפורים מכיסופים' מזמינה אתכם לספר על תקופת ההתנתקות

15 שנה להתנתקות. קבוצת הפייסבוק "סיפורים מכיסופים" מזמינה אתכם להיזכר ברגעים הקשים, המצחיקים, המזעזעים, ולעבד יחד את הטראומה שעיצבה דור שלם


בקיץ הקרוב נציין 15 שנה לביצוע תוכנית ההתנתקות, שכללה גירוש של 9,300 יהודים מבתיהם, ואת החרבת 26 יישובי גוש קטיף וצפון השומרון. את בתי הכנסת שצה"ל לא החריב (מפאת קדושתם), השחיתו והרסו הפלסטינים מיד לאחר הפינוי. חוץ מתושבי היישובים, שצפו במפעל חייהם הולך לאבדון, היו בגוש קטיף 5000 מסתננים, ולפני כן עוד מאות אלפי מפגינים ומתנגדים לתוכנית, שעשו הכל כדי לעצור אותה בשנתיים הסמוכות לפינוי, אך כשלו מול הממשלה המושחתת של אריק שרון ז"ל.

זאת היתה תקופה הזויה: הפגנות ענק, הסתננויות לילות דרך השדות, ופצע נפשי שלא מחלים עד היום: בוגרי ההתנתקות עברו חוויות שעד היום קשה לעבד או בכלל להאמין שבאמת התרחשו.

לרגל יום השנה ה-15, צוות מוקצה הקים את קבוצת הפייסבוק "סיפורים מכיסופים – מה שקרה בהתנתקות", ומזמין אתכם להצטרף ולספר על החוויה האישית שלכם מהתקופה ההיא, לעבד את החוויות יחד – הקשות, המזעזעות, אבל גם המצחיקות והמוזרות שחווינו בתקופה ההיא.

הנה טעימה מהסיפורים בקבוצה (מובאים כאן באישור הכותבים, לפי כללי הקבוצה, המגדירים מרחב שיתופי סגור).


צילום: באדיבות המצולם


אלחנן בן-אורי: "הנני. והבית שהייתי בו במשך חודש שלם ביישוב גדיד. מפתח הדלת של הבית נמצא איתי עדיין בצרור המפתחות יום יום. מתגעגע. עוד נשוב."

ישי: "בתור בוגר הגג בכפר דרום, מעצר בבאר שבע, פינוי בעמונה וזכייה במאות אלפי שקלים על האלימות שם כלפי – עברנו תקופה שמי שלא היה שם (בעיקר המבוגרים) לא מבין מה עברנו."

הדר אברמוביץ: "החלום שלי זה לכתוב פעם ספר על הימים האלו (…)
הוא יספר על מסירות, על דבקות ברעיון, על כוחות נעורים עצומים שפעלו בלי סוף. הוא יספר על ההורים שלי ומבוגרים כמוהם, שלמרות שהיו בסבסטיה וימית, באו גם לגוש. וכמה זה גורם לצאת מהזום-אין ולהסתכל על המציאות במאקרו. הוא יזכיר לי כמה כח יש בבני נוער, כמה אמונה, וכמה צריך להיזהר בהם – בבני הנעורים – שלא יתרסקו בסוף אל תוך שבר גדול שהמבוגרים לא ממש ידעו לאחות אותו. רק החיים, והקב"ה והתמימות שהלכה לה."

מאיר דנא-פיקאר: "עוד לפני תחילת העקירה, החליט צה"ל להוציא קראוון צבאי מכפר דרום. מבחינתנו התושבים זה היה צעד ראשון של ההתנתקות והחלטנו למנוע את זה. אז חסמנו את הכביש – גברים, נשים ילדים וכמובן בעזרת מכוניות (היו שם הרבה סובארו סטיישן). פלוגה של מג"ב הצליחה בסוף, לאחר שעות רבות, לסייע בביצוע המשימה."