הקורונה משאירה את כולנו בבית, אבל מה לעשות, יהודים צריכים להתפרנס. בין אם אתם עצמאיים שמאבדים לקוחות או שכירים שיצאו לחל"ת או פוטרו – אתם יכולים להמשיך לתת ערך ללקוחות שלכם גם מהבית. יהודה גזבר מסביר איך להפעיל את העסק שלכם אונליין.

בעקבות ההודעה אמש של משרד הבריאות, ובהרבה מאוד עסקים עוד לפני זה, בעלי עסקים מתחילים לחשוב על איך אפשר להעביר את העסק למקוון – לאינטרנט. זה פחות רלוונטי לעסקים כמו סיורים, טיולים, קולנוע או הופעות, אבל זה בהחלט אפשרי למגוון רחב של עסקים שבעצם עובד סדנאית או פרטנית – החל ממאמני כושר, דרך מנחי סדנאות שונים וכלה בהרצאות. כן, גם לאלפי אנשים.

אני מנחה סדנה מקוונת לכתיבה כבר שנה, והנחיתי לא מעט מפגשים מקוונים של קורסים קצרים וממוקדים יותר. הנה כמה מהתובנות שיש לי בנושא.

1 | פלטפורמה

תמונה : giphy

אני עובד עם zoom כי היא הפלטפורמה היחידה שמאפשרת שיתוף מסך ברמה מתקבלת על הדעת. פלטפורמות אפשריות נוספות יש די הרבה, אבל ביניהן אני מצביע על שתיים יעילות: פייסבוק לייב בקבוצת פייסבוק סגורה (כי פייסבוק מקפיצה התראה ומאפשר צ'ט אונליין ותגובות בזמן אמת שנשמרות לאחר כך), או גוגל Meet שמוצעת בחינם למי שיש לו חשבון עסקי בגוגל.

מבין שלשתן zoom עדיין נחשבת האופציה הטובה יותר (למרות שהיא לא מאפשרת סטרימינג של סרטונים – אי אפשר להקרין דרכה יוטיוב או סרטון שיש על המחשב. זה יתקע ויהיו קפיצות בשידור), אבל נסו את שלושתן בכל מקרה לפני השימוש.

2 | קפיצה למים

תמונה | giphy

קצת התרגלנו לזה שקורסים מקוונים מצולמים באיכות גבוהה, עם רקע מסודר ואיכותי, איכות הקלטה טובה וכולי. זה נכון בגדול, בקטנה, עדיף לקפוץ למים ולשפר תוך כדי תנועה מאשר לחכות עם זה. הזמן לא משחק לטובתנו בהקשר הזה.

אני ממליץ ללכת לחנות אלקטרוניקה ולקנות מצלמת גיימרים בסיסית ב500 שקלים (רק לוודא שהיא מצלמת בקצב של 24 תמונות לשנייה לפחות, ושיש לה מקרופון סטריאופוני), לחבר אותה למחשב ולהתחיל להתנסות. אפשר גם בפלאפון (אם יש לו חצובה), ואם אין לכם מקרופון – אפשר להשתמש באזניות שיש להן מקרופון מובנה (כל אזניה לסלולרי).

הציוד אמנם חשוב, אבל פחות משנה כרגע, יותר חשוב להבין איך זה עובד, ולהבין שמה שחשוב ללקוחות הוא זרימה של תמונה וקול, ידע מסודר ומאורגן וליווי צמוד, ולא האיכות של התמונה או הרקע הנקי מאחור.

3 | מה בעצם אתם מציעים?

תמונה: giphy

הרבה מאוד עסקים, בעיקר עסקים פרסונליים, מציעים ידע מקצועי; החל משיעורים פרטיים בנושאים שבהם יש לכם ידע (מורי אנגלית מלמדים אנגלית, יועצים עסקיים מלמדים חשיבה עסקית, וכן על זו הדרך). רוב הפעמים, גם אם אתם עסק שמציע שירות, אתם בעצם יכולים לתת ידע: אינסטלטור יכול ללמד איך פותחים סתימה בצנרת, רואה חשבון יכול ללמד איך שורדים משבר כלכלי מבחינת העסק, וכן הלאה. ההבנה מה הידע שאתם מוכרים היא המפתח לקורס מוצלח, וכדאי לנסות להבין איזה ידע אתם יכולים לתת, והאם אתם נותנים אותו אישית (למשל, ליווי אישי בתכנית כושר) או קבוצתית (קבוצה שמתאמנת ביחד).

במקרה שהידע הוא אישי, אתם מוכרים פגישות אחד על אחד וליווי עד שהתלמיד מקבל את הידע שלכם. במקרה שהידע הוא קבוצתי, אתם מוכרים קבוצה שמתנהלת וירטואלית ומבוססת על הרצאות, תרגילים קבוצתיים ומענה פרטני למי שצריך.

4 | איפה הקבוצה מתנהלת?

תמונה: giphy

אם אתם חיות פייסבוק, בקבוצה בפייסבוק. אם חיות וואטסאפ, בקבוצה בוואסאפ. חשוב חשוב שתהיה פלטפורמה יעילה, שנוחה לכם, ושבה חברי הקבוצה שומרים על קשר ומנהלים שיח ביניהם מחוץ למפגשים היומיים או השבועיים. זה גם נותן אופי לקבוצה, הופך את כל התהליך לכיפי יותר וגם יוצר מחוייבות של המשתתף. קבוצות חשובות גם במקרה של פגישות אחד על אחד וליווי, כי הן מאפשרות למשתתפים להיות חלק ממשהו גדול יותר.

שימו לב שיש לכם מקום ייעודי לקבצים; לסרטונים, למסמכים, לכל דבר שהמשתתף צריך למצוא בקלות ובנגישות יחסית. אפשר ליצור ערוץ ייעודי ביוטיוב, להעלות לתיקיית גוגל דרייב או ליצור שרשור בקבוצה בפייסבוק. בוואסאפ יש אפשרות לסנן מדיה אבל מהניסיון שלי זה לא עובד מספיק טוב.

5 | איך מעבדים את הידע שלנו לקורס או לסדנה?

תמונה: giphy

אם אתם עושים את זה כבר, אתם אמורים לדעת. אם לא, מוזמנים ליצור קשר ואני אעזור לכם. בחינם, אם זה בכמה מילים, ובתשלום מוזל אם זה דורש יותר זמן. בכל אופן, כלל האצבע שלי הוא זה:

להגדיר מה הלקוח מקבל. כלומר מה הוא צריך לדעת בסוף הקורס, או מה הליווי השבועי נותן לו וכן הלאה. לפרק את ההגדרה הזו לכללים או חוקים קצרים, ולבנות פרק ייעודי לכל כלל או עקרון.

6 | איך מפעילים נכון קבוצה תוך כדי שידור?

תמונה: giphy

מעבר לעשרה אנשים, אי אפשר לתת לאנשים לדבר בחופשיות תוך כדי המפגש. חייבים להגדיר זמן מוגדר לשאלות. אני מציע להשתמש באופציות הצ'אט כדי לכתוב שאלות תוך כדי המפגש, ואז להקדיש זמן ולענות עליהם במרוכז. אפשר בהחלט לאפשר זמן שבו אנשים עולים לשידור החי – פותחים את המקרופון ומדברים – אבל בזמן הזה אתם נותנים רשות דיבור למי שמבקש (אני מציע למי שרוצה לדבר שישים את האות X בצ'אט, וככה אדע להקדיש לו זמן שידור). אם זו סדנה או קורס, חשוב להקדיש זמן ולהפעיל את הקבוצה תוך כדי. גם הלמידה ככה טובה יותר. אם זו הרצאה, אין צורך.

7 | ומה עוד במהלך השידור?

תמונה: giphy

אני עובד עם מצגת ברקע. הכלל שמנחה אותי הוא לא לכתוב את כל מה שאני אומר ואז להקריא, אלא להביא מקורות או כללים בסיסיים, ולפרט בעל פה. אנשים שצריכים להראות משהו שהוא לא טקסטים או תמונות יכולים לצלם את עצמם עושים אותו, ואז הם יהיו בפרונט – ולא המצגת. כך או כך, חשוב חשוב לסכם את הידע שנלמד במפגש – אם באמצעות מצגת, אם באמצעות כלל קצר וקליט, ואם באמצעות סיכום של 'מה עשינו היום'. זה בעצם לארוז את הידע בצורה ברורה, ועם זה המשתתף יוצא מהמפגש.

8 | איך מפעילים קבוצה לא תוך כדי שידור?

תמונה: giphy

צריך להבין שבמפגשים פיזיים, דינמיקה קבוצתית נדרשת לחמישה או שישה אנשים. במפגשים וירטואליים צריך בערך עשרים, עשרים וחמישה. המינימום שאני מכיר עוד 12, אבל אולי אופתע 🙂 בכל אופן – מה שצריך לעשות הוא להגדיר פוסט יומי או תרגיל יומי ולהעלות אותו בזמן קבוע. הפוסט היומי לא חייב להיות דווקא בנושא של הקורס, ויכול להיות כללי יותר – אפילו שאלות של מה שלומכם הבוקר או מה אכלתם אתמול בערב.

כלל האצבע אומר שככל שהשאלה ממוקדת יותר ככה תקבלו יותר תגובות, ולכן שווה לשקול בהתחלה סקרים או שאלות עם תשובה אחת ברורה (כמו 'מה אכלת אמש?') ובהמשך לתת שאלות פתוחות, שמצריכות יותר מעורבות רגשית בשביל להשקיע את האנרגיה.

9 | אבל למה שיבואו או שירשמו?

תמונה: giphy

למה לא? אתם מומחים בתחום. יש לכם קהל שאתם כבר משווקים אליו. הוא רוצה את הערך שיש לכם, ומבין שאנחנו בזמן יוצא דופן, ושאולי הערך שלכם, שבדרך כלל בא במפגשים ממשיים עם כיבוד והכל, יבוא לידי ביטוי במקוון. כן, זה לא פתרון מושלם. יש דברים שצריך לראות, להנחות במדויק, למשש או להריח. אבל זה פתרון לא רע בכלל גם לימים בלי קורונה, שיבואו בקרוב אמן.


יהודה גזבר הוא סופר ומומחה לתוכן שיווקי

7
מוקצה | פחות
פחות
0

מה רצית לומר?