שוקלים להתחתן מוקדם? כמעט שליש מהזוגות היו מעדיפים לחכות קצת

מעל 500 איש השיבו לסקר הנישואים המוקדמים של מוקצה, והמסקנה חד משמעית - נגענו בעצב חשוף של החברה הדתית: מה המחיר של נישואין בגיל מוקדם?


מעל 500 איש השיבו לסקר הנישואים המוקדמים של מוקצה. חלק גדול מהמגיבים טען שהסקר מצחיק, מה שנכון, אבל אנחנו חושבים שגם נגענו בעצב חשוף של החברה הדתית, ובשאלה שלא נשאלת מספיק: מה המחיר של נישואים בגיל מוקדם?

אנחנו אנשים אחראיים, לכן הקדמנו ואמרנו – ברור לכולנו שיש יתרונות לנישואים בגילאי 19-23. כשאתה בני"ש תפרן אתה יכול לקנות לבת השירות שאתה יוצא איתה ברד בתחנה מרכזית עפולה ויצאת ג'נטלמן. דייט בגיל 26 לעומת זאת הוא סיפור של 150 ש"ח לערב לפני טיפ.

אבל בואו לא ניתמם – החברה הדתית דוחפת זוגות רבים לחתונה מוקדמת משלל סיבות, שלא כולן קשורות ישירות לזוגיות בריאה ולטובה האישית של כל אחד מבני הזוג. קיימת תחושה שהלחץ של כמה אמהות נובע מחרדה שמא הבת לא תספיק ללדת את שמונת הילדים המתוכננים, שלא לדבר על רבנים שדוחפים לחתונה כדי למנוע מהזוג להכשל בשמירת נגיעה או כדי לקבע את המצב הדתי של בני הזוג.


כבר היה עדיף שתתחתנו | תמונה: giphy

אבל רגע, בתכל'ס זה הגיל שבו גם זוגות חילונים עוברים לחיות יחד, אז מה ההבדל? ובכן, ההבדל הוא בילדים כמובן. ליותר מ80% מהזוגות נולד בשעה טובה ילד ראשון בשנתיים וחצי הראשונות. ילדים זה כמובן שמחה גדולה, אבל עם שמחה גדולה באה גם אחריות גדולה שמשנה את החיים של ההורים המאושרים. איך בדיוק? שמחים ששאלתם. הנה אנחנו צוללים לנתונים


אבל ילדים זו אחריות גדולה גם כשההורים מבוגרים יותר כן? רק אומרים | תמונה: giphy

אז מה הייתם עושים אחרת?

טוב, אז ככה: 29.6% מהנשאלים השיבו שבמבט לאחור היו מתחתנים יותר מאוחר. 32% (!) היו דוחים את הבאת הילד הראשון. אגב, מעניין לראות שיותר גברים היו מחכים עם החתונה אבל יותר נשים היו מעדיפות לחכות קצת לפני הלידה הראשונה. האם גידול ילדים נראה קל יותר כשאתה לא צריך ללדת אותם וכשאתה מגיע הביתה הם מקולחים ורק מחכים לסיפור ונשיקה? האם אנחנו עושים הכללות שובניסטיות? האם כדאי להחרים את אתר מוקצה המיזוגן? זה אתם אמרתם.

ויתורים כואבים

שוין, אחוז ניכר מאלו שהתחתנו מוקדם היו מחכים קצת. אבל האם הם מרגישים שהם הפסידו משהו בחיים? ובכן, שאלנו את המתחתנים הצעירים האם הם ויתרו על קריירה או לימודים בגלל החתונה המוקדמת וגם כאן – שליש מהנשאלים ענו בחיוב. אגב, ללא הבדל משמעותי בין גברים לנשים. אם חברי מערכת מוקצה היו מתחתנים בגיל מבוגר יותר הם היו מנתחי מוח ולא כותבים באתר התוכן המגזרי הנידח בו אתם קוראים את האייטם המצויין הזה, אז בסך הכל הרווחתם מכל הסיפור.

החיים אמנם לא נגמרים אחרי החתונה, אבל בואו נגיד שאם לא טיילתם במזרח לפני שנולדו לכם ילדים – כנראה שתבקרו שם רק במשבר גיל ה-40. חוץ מהטיול הגדול יש עוד המון חוויות טובות יותר (לחזור הביתה שיכור ולא לישון על הספה) או פחות (לגור עם שותף שלא עושה כלים) שנשואים פשוט לא יחוו. שאלנו את המתחתנים הצעירים האם הם מרגישים שהם פספסו חוויות וכמעט חצי מהנשאלים ענו בחיוב. מה שמעניין יותר הוא הפער בין גברים לנשים: 53% מהגברים מרגישים כך, לעומת 42% אצל הנשים.

מה קורה בזוגיות?


האם חתונה בגיל צעיר משפיעה על איכות הזוגיות? פה המצב דווקא לא רע. רוב המשיבים חושבים שאיכות הזוגיות שלהם לא הושפעה לרעה או לטובה מהחתונה בגיל צעיר. 31% חושבים שהזוגיות היתה אפילו פחות טובה אם היו מתחתנים מאוחר יותר. ורק 15% חושבים שהזוגיות שלהם היתה יכולה להיות טובה יותר אם היו מחכים כמה שנים.

מה קורה כשהרמה הדתית יורדת?

יש כאלה שיגידו שאי אפשר לשים מספר על הרמה הדתית, ואנחנו אומרים להם: יאללה יאללה. לשים מספר על הרמה הדתית זה כיף ממש. אז ביקשנו ממשתתפי הסקר שידרגו את הרמה הדתית שלהם בזמן החתונה והיום בסולם של חנוך דאום (1) עד הרב צבי יהודה (10). זה המקום לספר ש-14 משתתפים טענו שבזמן החתונה הם היו דתיים כמו הרב צבי יהודה. שאפו.

הרמה הדתית של כלל המשתתפים בסקר ירדה בממוצע ב20% מאז החתונה, זה קורה וזה טבעי אבל כדי לעשות את זה מעניין – בואו נסתכל דווקא על אלו שחוו ירידה משמעותית של 3 רמות ומעלה. מה שנקרא – מדוס לבתרוס.

אז מה קורה אצל האברכים לשעבר שכבר לא מניחים תפילין ואלו שעברו מכיסוי ראש עד הגבות לסרט סימלי? באופן כללי אפשר לומר שהם מתחרטים הרבה יותר: כמעט 70% מאלו שחוו ירידה משמעותית מבחינה דתית היו מחכים עם החתונה, ומעל חצי מהם היו מחכים עם הילד הראשון. גם תחושת הפספוס בקריירה ובעבודה גבוהה יותר.

ומה קורה אחרי עשור

חשבנו שיהיה מעניין לבדוק גם מה קורה לנשואים הותיקים. בשנים הראשונות של הנישואים הכל נראה בסדר בדרך כלל והתחושה היא שהבלגן מתחיל אחרי כמה שנים, ילדים ושינויים. אז מה קורה אצל אלו שנשואים עשר שנים ומעלה?

ובכן – כלום. הנתונים הם פלוס מינוס אותו דבר, למעט אחוז האנשים שהיו מחכים עם החתונה שקפץ משמעותית.

חתונה וברית תוך שנה

התקופה שבין החתונה לילד הראשון היא מתנה שלא תחזור. לנשואים שכבר לא זוכרים נסביר במה מדובר: יום שישי, אתם לא עובדים, הילדים בבתי הספר ובגנים. אתם מכינים כוס קפה, שמים סדרה טובה בנטפליקס ואז הולכים לישון עד שהם מגיעים. אז כזה – רק למשך ימים. ושבועות. וחודשים. הנשואים הצעירים במגזר נהנים מאהבה גדולה לערכי המשפחה ומחסור קל בתכנון משפחה, ולכן לא נדיר שהילד הראשון מגיע מהר מאוד. אז מה קורה אצל אלו שהפכו בתוך שנה מזוג לשלשה?

נאמר זאת כך יונית: 42% מהם היו מחכים קצת עם הילד הזה. אגב – פה הנשים קצת יותר נחרצות בנושא מהגברים. מבין אלו שהרחיבו את המשפחה אחרי שנתיים וחצי ויותר רק 11% היו מחכים עוד. מצד שני – 44% מהם היו מחכים עם החתונה אז אנחנו כבר לא יודעים כלום.


מה? מה? מה? | תמונה: giphy

ומה המסר שלנו מכל הסיפור הזה? סקרים זה מגניב, נתונים זה מעניין, אקסל זאת תוכנה מדהימה עם מלא פונקציות, ילדים זה שמחה, נישואים זה כיף, אל תמהרו עם זה לשום מקום וגם חרבונה זכור לטוב.