רוצים להרוויח עד 10,000₪ בהכנסה פסיבית בלי לצאת מהבית?

אז כדאי שתתעוררו על החיים שלכם ותלכו לעבוד. במקום זה קבלו את המדריך לזיהוי תרמיות פירמידה


סטטיסטית זה יקרה לכולם מתישהו בין גיל 20 ל-30: חבר טוב, קרוב משפחה או סתם אדם זר בפייסבוק יפנה אליכם ויציע לכם הצעה עסקית חלומית. יהיו בה הכנסה פאסיבית ורווחים עצומים, חברה בינלאומית וטיסות לחו"ל. משהו שם ירגיש מפוקפק אבל תתקשו לשים על זה את האצבע.

האינטרנט הביא איתו גל ענק של מודלים עסקיים מפוקפקים. למעשה, סיכוי גבוה שאחד הבאנרים בדף הזה מפנה לתרמית פירמידה כזו או אחרת. סורי, גם המודל העסקי הלגיטימי שלנו בנוי על פרסומות וגם אנחנו צריכים להתפרנס.

הקורונה, ואיתה תור הזהב של העבודה מהבית, הביאו לפריחה מחודשת של אחד מענפי ההונאה הגדולים בעולם. אז הנה, דוד מוקצה יסביר עכשיו מה קורה שם ולמה כדאי לנתק מגע ולברוח מהר.

מה זה בעצם?


הן תמיד נופלות בסוף | תמונה: giphy

"תרמית פירמידה" הוא מונח ותיק שמתאר מודל רווח שאין בו מוצר. איך מרוויחים? כל אחד משלם לאנשים שמעליו בפירמידה ומקבל כסף מאלו שמתחתיו. המודל לפיו בנויות תרמיות פירמידה מוודא שרק אלו שבראש הפירמידה ירוויחו, אבל ממשיך לתת תקווה לאלו שלמטה שהנה, עוד שנייה הם מתחילים להרוויח.

תרמיות פירמידה הן עבירה על החוק בישראל ולכן כבר לא נתקלים בהם היום. את מקומם תפס האח הקטן והמכוער: השיווק הרשתי (MLM – Multi Level Marketing). בדיוק כמו תרמית פירמידה, רק שיש גם מוצר בעסק. במקרים רבים המוצר הוא בעצמו תרמית, ונועד רק כדי לכסת"ח את הפירמידה, ובמקרים אחרים מדובר במוצר אמיתי אבל מעפן. תהיו איתנו, כבר נרד לדיטיילז.

הסודיות

הסימן הראשון שלכם לזיהוי תרמית הוא מעטה הסודיות. חבר יבקש מכם להגיע אליכם הביתה ולהראות לכם מצגת. אתם תשאלו מה הנושא ותתקלו בסירוב לספק תשובה. במקרים אחרים תוזמנו לכנס במקום מרכזי וגם שם לא תקבלו שום מידע על מה הולך להיות שם.

הסיבה היא שהאנשים שמאחורי התרמיות יודעים שקל מאוד לעלות עליהם ולכן השיטה שלהם היא להשאיר את הקורבנות בעלטה מוחלטת ואז ליפול עליהם עם מצגת מהוקצעת ומהודקת היטב שכביכול עונה לכל השאלות. אם הגעתם לכנס אתם תתקלו גם במחיאות כפיים סוערות אחרי כל משפט של הדובר. אל תתרגשו, שתולים בקהל היא עוד פרקטיקה נפוצה. קרוב משפחה מבקש שתגיעו למקום מסויים ולא מוכן לספר לכם למה? פשוט אמרו לא.


מה כל השושו הזה, אתם חברה רצינית או חבורה סודית? || תמונה: giphy

החומר האנושי

קיבלתם הצעה עסקית חשודה או מפוקפקת? תסתכלו מי האנשים שסביבכם. כשמישהו מחפש כישרון מיוחד הוא פונה לאנשים בעלי הכשרה מסויימת או כישורים ספציפיים, כך שאם אתם נתקלים במודעה שמיועדת לכל מי שיש לו לפטופ ודופק: סטודנטים, חיילים, אמהות חד הוריות, קשישים, שומרי מצוות וחתול – כנראה שלא נפלתם על עסקת חייכם.

כמו כן, זה אמנם לא פוליטיקלי קורקט להגיד, אבל חשוב לומר: לא כל מקום שיש בו המון שבאבניקים הוא תרמית פירמידה, אבל בכל פירמידה יש המון שבאבניקים.


מה תאמרו להם? נכון, לא. | תמונה: giphy

המוצר

נאמר זאת כך: חברה בינלאומית מצליחה לא מפרסמת מודעות בתחנת אוטובוס ואם יש לכם מוצר מדהים וחדשני שכולם רוצים לקנות – אתם לא צריכים לבנות מודל כלכלי מסובך כדי למכור אותו. פשוט תפתחו חנות באמזון גאד.

אם מישהו מציע לכם למכור מוצר חדשני תרימו אנטנות ותשאלו את עצמכם למה אף אחד לא קונה אותו בסופר, בעצם. דוגמאות אמיתיות: מוצרי קוסמטיקה עם נוסחה ייחודית שאף אחד בעולם לא מכיר, משקה אנרגיה ממרכיבים טבעיים, חברות במועדון שמקנה טיסות זולות במיוחד או כדור שזורקים למכונת הכביסה במקום לשים אבקה ומרכך. אל תקנו את הבלוף. אתם תתקעו עם סטוק שלו.


תמונה: giphy

בכל מקרה תעשו קצת גוגל על המוצר ותבדקו – האם יש לו אתר רשמי של חברה רצינית? אם מדובר באתר שנוצר בפלטפורמה החינמית WIX או אתר שמעוצב רע – תברחו. תחפרו קצת בדפים הפנימיים של גוגל ובקבוצות פייסבוק. האם יש למוצר משתמשים שיכולים לדווח איך הוא? האם הם נראים אמיתיים ולא שתולים? האם יש כאלו שמתלוננים שהם נפלו לתרמית?

אגב, אם אתם מחפשים שיטה קלה כדי לבדוק האם מדובר באתר WIX – הוסיפו בסוף הכתובת של האתר אחרי ה"/" בליל של תוים. למשל – אם האתר הוא www.domain.com – הכנסו ל-www.domain.com/sadfasdfafds. אם הגעתם לדף 404 של WIX – ובכן, מדובר באתר WIX.


ככה זה נראה | צילום מסך

אגב, WIX היא פלטפורמה נהדרת לעסקים קטנים שרוצים לבנות לעצמם אתר תדמית, יוצרים שצריכים תיק עבודות וכאלה. כפרה עליכם אל תתבעו אותנו.
אתר מוקצה, אגב, לא נבנה ב-WIX. תראו איזה דף 404 יפה יש לנו.

המודל

יש בסך הכל שני מודלים פשוטים לאנשי מכירות:
1. אתם מקבלים משכורת בסיס מלאה ועוד בונוס שסוכם מראש על כל מכירה.
2. אתם לוקחים סיכון, רוכשים את המלאי ומוכרים אותו. לפעמים תוכלו להחזיר מלאי שנתקעתם איתו ולפעמים לא, תלוי בתנאי העסקה שלכם.

כל מודל אחר צריך להדליק אצלכם נורות אדומות: אם אתם חייבים לשלם כדי להפוך למוכרים, אם אתם מקבלים כסף על צירוף של מוכרים אחרים, אם אתם מפסיקים לשלם דמי חבר לארגון כל עוד יש תחתיכם אנשים שצירפתם – כנראה שכדאי לכם לברוח במהירות.

זה תמיד יישמע מפתה כשיציעו לכם להצטרף, כי מי לא רוצה להצטרף ל"עסק בינלאומי", "לצאת ממירוץ העכברים", "לנהל צוות" (ביטויים אמיתיים ששומעים כשמתקרבים מדי לתרמיות פירמידה), ולספר לעצמו שהוא עובד כשהוא בכנסים לא-יצרניים או בפגישות בבית קפה כדי לצרף אנשים ל"עסק שלו"? חביבי, אם אין לך תיק במע"מ – אתה לא בעל עסק, שתה את השייקים שלך ועזוב את הכסף שלנו בשקט.


אם זה מסובך – שחררו | תמונה: עןפיט

משפחה וחברים

אנשי הפירמידות הם חסרי רחמים.
כדי שהמודל יעבוד אתה חייב לדאוג שהאנשים שתחתיך ישארו שם. ברגע שהם יגלו את ההונאה ויפרשו – אתה תיפול יחד איתם. לכן אנשי פירמידות נוהגים לשכנע את הוריהם, אחיהם, ילדיהם וחבריהם הקרובים להצטרף. יש להם גם הרגל מגונה שכזה לבקש מהאנשים שממוקמים תחתם ללחוץ על המשפחות שלהם.

לא נראה לנו שצריך לציין שזו דרך בטוחה לפרק משפחות וחברויות. גם אם כבר נכנסתם לפירמידה ש"הפעם היא שונה לגמרי זה הדבר הבא בשוק" – תעזבו את האנשים שקרובים לכם במנוחה.


קל | צילום מסך יוטיוב

ומי האנשים המעצבנים שקופצים לי עם סרטונים ומבטיחים שאעשה מלא כסף?

רמאים לא מתים, הם רק מתחלפים, ממציאים וממתגים את עצמם כל יום מחדש.
כלל האצבע פשוט: בכל פעם שמישהו מבקש מכם לשלם לו כסף כדי להרוויח כסף – תחשדו. לא משנה אם זה קורס על סודות המסחר באמזון או תוכניות שותפים או קורס מנעולנים מקוון. אנחנו לא אומרים שכולם רמאים. אנחנו רק אומרים שזה אזור מסוכן שכדאי לבדוק טוב טוב.

אתם לא מבינים שזאת הזדמנות חיי?

אם עדיין לא השתכנעתם, ואתם הרי לא פראיירים, ולא רוצים לפספס את הזדמנות חייכם – שנסו מותניים ואת האנגלית שלכם וקראו מחקר שבחן ובדק ש-99% מהאנשים בשיווק רב שכבתי מפסידים כסף. עוד על אנשים שאיבדו אלפי שקלים תוכלו לקרוא בדף הפייסבוק המומלץ עוצרים את הנוכלות של הפירמידות.

אה, ואם מישהו פונה אליכם בהודעה פרטית ומציע לכם להצטרף – אל תקללו אותו. הוא קורבן של השיטה והוא יגלה את זה על בשרו בעוד כמה חודשים, שנה גג. נסו להסביר לו את זה בעדינות. אולי תצליחו להציל אותו ולגרום לו למצוא עבודה נורמלית.