9 פודקאסטים שכדאי לכם להכיר

אינכם הנהג? מעולה. זה אומר שיש לכם זמן לקרוא את ההמלצות לפודקאסטים של איתן לויטס ולהחליט איזה פודקאסט לשמוע בנסיעה. וזה מותר גם בשלושת השבועות!

"אלף תוכניות בידור ויחסי ציבור, דוחפים לנו כדור ועוד כדור ועוד כדור" – כך שרו שב"ק ס' בשנת תשע"ב (2012) בשיר שביקר את תוכניות הריאליטי, שהיו אז הדבר הכי מזעזע שיש (בימים ההם הבומרים עוד לא הגיעו לרשתות). בערך באותה תקופה צמחה לה לאט ובשקט פלטפורמה אחרת, שבה דיון הוא דיון, סיפור הוא סיפור והכל לפי העניין. הכוונה כמובן לפודקאסטים. או בעברית, הסכתים (ברשותכם אשתמש במילה הזאת, כי היא יותר קצרה).

אלא שכמו בכל סיפור או הסכת טוב, יש טוויסט – הגולם קם על יוצרו, ואי אפשר שלא לטבוע בים ההסכתים שמסביב. איינשטיין לא סתם אמר "שני דברים הם אינסופיים, היקום והטמטום האנושי, לגבי הראשון אני לא בטוח": בתקופה שלו עוד לא היו הסכתים.
אז לאחר האזנה ליותר מ־30 הסכתים, הנה לכם חמשת הפודקאסטים המובילים בעיניי, ועוד ארבעה שאולי לא הכרתם וכדאי שתכירו.

המובילים

חוויית הדור כאהן

תמונה: צילום מסך spotify

אין הרבה הסכתים שיעניקו לכם את חוויית הדור כאהן. למעשה יש רק אחד, והוא במקרה גם היחיד שיעניק לכם את חוויית הדור כאהן המלאה.
מה שלא מצליחות לעשות תוכניות האירוח, ולא משנה איזה אורח מגיע, זה ליצור שיחה אמיתית בין ידוענים שהיא לא לעוסה ומאולצת (אהמ לוסי וגורי). לעומת זאת, בהסכת של דור כאהן השיחה אשכרה אנושית, זורמת וכיפית.
ואולי לא תופתעו לגלות שהאנשים שהכי שווה להאזין לסתם שיחה שלהם על החיים הם קומיקאים. גם אם רוב השיחות רציניות – הן מלאות באבחנות דקות ובתובנות עמוקות. לאחרונה התחילו להתארח גם מוזיקאים, ומסתבר (באופן מפתיע?) שהם מעניינים לא פחות.

התשובה

תמונה: צילום מסך spotify

זה פשוט: ההסכת הוותיק של דורון פישלר פשוט יסביר לכם מה. וגם למה. כל השאלות שניקרו לכם במוח שנים ולא העזתם לשאול את הרב אבינר כי הוא היה מסתלבט עליכם בחזרה, כמו האם וירוס זה חיה, למה לארטיק קוראים ארטיק והאם פתח תקווה באמת קיימת (כן, יש על זה פרק).
זה לא רק הנושאים המגוונים והיוצאי דופן, דורון פישלר גם יודע לגרום לכם להקשיב ולהמשיך להקשיב גם אם הוא מדבר על סודה לשתייה, וכמובן בסופו של דבר – לקבל את התשובה. שנזכה לתשובה מאהבה.

חיות כיס

תמונה: צילום מסך spotify

בקרב הצמוד על תואר מורה הנבוכים הכלכלי של הדור, זה שיסביר לכם נושאים כלכליים בצורה פשוטה ומעניינת, ניצחו חיות הכיס – צליל אברהם ושאול אמסטרדמסקי – את עידן ארץ ורועי שוורץ עם 'שנקל' (אל דאגה, תפגשו אותם בהמשך). הסיבה לכך היא שעד שיש לאנשים כוח לשמוע על נושא משעמם כמו כלכלה, הם ירצו לדעת איפה זה פוגש אותם ישירות, ולא דרך פלפולים על תהליכים שקורים במשרד החקלאות (וגם כי חיות כיס קיים כבר מ־2016, ושנקל בערך חצי שנה). כשחושבים על זה, שנקל בעצם קצת יותר דומה למורה נבוכים – קנאי להיגיון, ארוך ומפורט, ו'חיות כיס' הוא יותר קלאסי, מובן ונגיש. הכוזרי?

עושים פוליטיקה

תמונה: צילום מסך spotify

יש כמה הסכתים על פוליטיקה, אבל התחרות לא הייתה קשה. מבחינתי 'עוד יום' ו'אחד ביום' הם לא הסכתים אלא חדשות, כי אחרי יום הפרק הופך ללא רלוונטי. השאר פחות מוצלחים, ולא מצליחים להגיע לרמה של כתבת חדשות 12 דפנה ליאל (טוב, זה לא כוחות), שמצליחה להביא את האנשים שהכי מבינים בכנסת ויודעת לשאול את השאלות הנכונות. כי מה שהיא הבינה, בניגוד לבני גנץ ולרב רפי, זה שפוליטיקה היא מקצוע. צריך לדעת לעשות אותו, לא יעזור כמה אתה ביטחוניסט, כלכלן או איש חינוך דגול.

הולכים לקולנוע

תמונה: צילום מסך spotify

גם התחרות על הסכת הקולנוע לא הייתה יותר מדי קשה, כי 'הולכים לקולנוע' הוא היחיד שמצאתי שבו מדברים אנשים שאפשר לשמוע בקול שלהם שהם אוהבים סרטים. ולא רק כתחביב, ובטח שלא כמושא למחקר כמו ההסכת שלא נגיד את שמו, שמנתח סרטים בעזרת פרופסורים והורג להם את הנשמה (או בעזרת רב חובל בפרק על טיטאניק, כן כן).
את אנשי 'הולכים לקולנוע' אתם בטח מכירים בתור קרין ונמרוד מ'טופגיק' או מ'watchmojo', ותוך כדי שהם גומרים ליוטיוב את מקום האחסון, יש להם גם הסכת שהוא חובה עבור מי שרוצה לקבל תמונת מצב על תעשיית הקולנוע והטלוויזיה.

אולי לא שמעתם על

על המשמעות

תמונה: צילום מסך spotify

עורך הדין והמרצה תמיר דורטל מארח כל מה שזז, ואת מה שלא זז הוא מזיז ומארח. חוקרים, אנשי ביטחון, רבנים, חברי כנסת ועוד, מדברים על כל הסוגיות הבוערות של השנים האחרונות ונותנים עוד זווית הסתכלות על המשמעות של חיינו כאן.
עוד הסכת מוצלח שלו הוא 'על המלחמה', שמנתח קרבות ומלחמות מההיסטוריה.

שנקל

תמונה: צילום מסך spotify

למי שיש יותר זמן לשמוע על סיבות יוקר המחיה והתרבות הארגונית המסורבלת בארץ, ההסכת של אושיית הרשת עידן ארץ וחברו רועי שוורץ יסביר לכם את כל התהליך הכלכלי והבירוקרטי שמתחיל בספר החוקים, עובר דרך משרדי הממשלה ומגיע עד לשפיץ של הסכין שבתוך החמאה על השיש שלכם. אם אתם ממש פריקים כלכליים ועידן ארץ חובבן בשבילכם, תוכלו לשמוע את 'הרגולטור' – הסכת עם יותר מ־150 פרקים רק על רגולציה.

גיבור תרבות

תמונה: צילום מסך spotify

אני צריך מישהי שתאהב אותי כמו ש'כאן' אוהבים לעשות עבודות סיכום על אירועים ואנשים (ובייחוד על מלחמת לבנון הראשונה).
אז לאוהבי גיבורים וביוגרפיות, הסכת שיספר לכם על הרבה מגיבורי התרבות המשפיעים בארץ ובעולם, מי למה וכמה הם היו, בחייהם וחלקם גם במותם.

צור ויעקבי

תמונה: צילום מסך spotify

חצי מרביעיית אנדרדוס ממשיכים את ההסכת המוצלח והשובר מצחוק 'יורים בנגמ"ש', והפעם מחוץ לנגמ"ש המגזרי, ב'כאן הסכתים'. פחות בדיחות מגזריות ויותר סאטירה עוקצנית ודאחקות שנונות, וכל זה דחוס לפרקים של כ־20 דקות, מה שמאפשר לכם לשמוע את ההסכת גם בנסיעות קצרות יותר.


איזה פודקאסט פספסנו? ספרו לנו דחוף!