המדריך למתווכח באינטרנט

אד הומינם, וואטאבאוטיזם, חוק פו, חוק גודווין וכל מה שצריך לדעת כדי להתווכח באינטרנט. או שזה לא כל מה שצריך לדעת? בואו תתווכחו!

ויכוחים הם כמו גיפים של חתולים: נמצאים בכל פינה ברשת, מיותרים לחלוטין ומהנים בצורה שקשה לתאר. בהיסטוריה המתועדת לא נמצא ולו אדם אחד שהשתכנע מוויכוח באינטרנט, ובכל זאת – כולנו ממשיכים להעלות טיעונים מנצחים, לנסח הערות שנונות ולהביא הוכחות מחוכמות לצדקת דרכנו.

היינו מנסים לשכנע אתכם שוויכוחים ברשת הם בזבוז זמן מוחלט, אבל אנחנו אתר אינטרנט. לנסות לשכנע אתכם יהיה בזבוז זמן מוחלט. במקום זה, נסביר לכם קצת איך לעשות את זה כמו שצריך.

 

לא תעשה

"חחחח, מה לא לעשות? חחחח" | תמונה: giphy.com

אל תהיו טרולים

להטריל זה נחמד, מי כמונו יודע. ובכל זאת – בוויכוחים זה סתם מעצבן. אז אל תגידו "אין הכי נמי, אני חושב שצריך לסקול גם מחללי שבת", אלא אם כן אתם באמת מאמינים בזה. לא שיש לנו בעיה, כן?

בלי "וואטאבאוטיזם"

וואטאבאוטיזם היא הנטייה המעט מרגיזה להימנע מלהתייחס לטיעון שמולך, ובמקום זה להגיד "בסדר, אבל מה לגבי…" או "what about" באנגלית. כן, יכול להיות שזה לא בסדר שלקחתי מהמקרר את הקופסה שהיה כתוב עליה "שייך לגבי לא לגעת בבקשה לא אכלתי כל היום אני רעב אני ממש בונה על זה", אבל מה לגבי זה שיש ארגונים שרוצים לקעקע את המסורת היהודית במדינת ישראל, אה? על זה אתה לא מדבר בכלל!

בגדול, וואטאבאוטיזם הוא פשוט להאשים את הצד השני בצביעות: "יכול להיות שאתה צודק, אבל אתה צבוע". זו למעשה הודאה בכך שהפסדתם בוויכוח. שזה, אפילו בלי לחשוב שנייה, דבר שאף אחד בחיים לא רוצה לעשות בוויכוחים באינטרנט.

הימנעו מ"אד־הומינם"

האד הומינם, בשונה מבן דודו הוואטאבאוטיזם, מתייחס לגופו של אדם ספציפי ולא מאשים את כל המגזר שממנו הוא יצא. "סליחה, אבל אני לא מקבל הטפות מוסר ממי שאבא שלו הוא מחבל מורשע".

המתקדמים משתמשים ב"אד הומינם מבוסס סטוקינג": מבט קצר בפרופיל של מי שמולו אתה מתדיין, והופס אתה חוזר עם הטענה "כן? מוזר מאוד שמי שרק לפני שלוש שנים שיתף פוסט של הגרלה על ביטים למקדחה והוסיף את הכיתוב 'חחח אולי יש סיכוי מי יודע, אני ממש רוצה את הביטים האלה' וכשחבר שלו הגיב 'יכול להלוות לך אם תרצה' הוא ענה 'מעדיף לזכות חחח' בוחר עכשיו להתלונן על תרבות הצריכה".

"אוהו, אני הולך למצוא מידע עליך שיגרום לי להביס אותך בוויכוח" | תמונה: giphy.com

זכרו את "חוק פו"

חוק פו אומר ש"ללא סימן בולט שמדובר בהומור, לא ניתן לייצר פארודיה בלי שמישהו יחשוב שמדובר בטענה שאינה פארודית". לכן, אם לדוגמה אתם אומרים "אולי מה שכתבת נכון, אבל צריך לשלול לכל הג'ינג'ים את זכות ההצבעה", אז אם אתם לא מתכוונים ברצינות כדאי שתוסיפו סמיילי קורץ. 😜

זכרו גם את "חוק גודווין"

מי שמזכיר את השואה או עושה איזו השוואה לנאצים הפסיד בוויכוח. זהו, זה החוק. אין מה לעשות. אפשר לנסות להתווכח עם החוק הזה, אבל מה אתם רוצים עכשיו לצאת אלה שבעד הנאצים? עזבו.

אל תסגבירו

אם אתן לא יודעות מהי הסגברה – תנו לנו להסביר לכן רגע: הסגברה היא אירוע שבו גבר מסביר לאישה דברים הקשורים לחוויות נשיות. במדינות מסוימות בארצות הברית (ובמחוזות מסוימים בארץ) מתייחסים להסגברה כקללה שאין עליה מחילה. במגזר שלנו זה קצת פחות תפס. מה לעשות, הנשים שלנו רוחניות יותר ולכן הן לא צריכות הגדרות כאלה.

בכל מקרה, את עיקרון ההסגברה אפשר להרחיב לכלל חשוב: אל תסבירו לאדם שמתווכח איתכם מה הוא חושב או במה הוא מאמין. אל תגידו לדתל"ש "אתה טוען שחזרת בשאלה בגלל קשיים באמונה אבל ברור שסתם היה קשה לך לשמור נגיעה", ואל תגידו לשמאלני "אתה טוען שאתה רוצה בטובת המדינה אבל ברור שהמטרה האמיתית שלך היא למחוק את היהודים מארץ ישראל". אין לדיין אלא מה שעיניו רואות, ואין למתווכח אלא העמדה שהצד השני הביע מפורשות.

אז מה כן אפשר לעשות?

להביא נתונים

הדרך הכי פשוטה היא פשוט להביא נתונים שיציגו לראווה את חוסר בקיאותו של בר הפלוגתא שלכם. כמובן, הוא תמיד יוכל לטעון שהיא הנותנת ודווקא מהנתון שהבאתם מוכח שהוא זה שצודק. בכל אופן ככל שתביאו יותר נתונים כך תגדילו את סיכוייכם לנצח ותקטינו את סיכוייכם להישאר במעגלים החברתיים שלכם.

אגב, אלו שבכל ויכוח מדביקים 20 לינקים למאמרים, עוד שלושה לינקים לפוסטים קודמים שלהם בנושא, מוסיפים כמה תמונות של גרפים שצריך דוקטורט כדי להבין, ולקינוח שואלים אם קראת ת'מצע – שייכים לסעיף הקודם. לא תעשו.

הגרף אומר, הגרף לא משקר | תמונה: giphy.com

לכתוב תגובה צינית שתביא לך יותר לייקים מהיריב

הגעתם למבוי סתום? זה הזמן להשחיל תגובה צינית ושנונה ולנצח בשדה הקרב החשוב באמת – זה של הלייקים. אגב, תגובה שמקבלת יותר לייקים מהפוסט עצמו היא ניצחון מוחץ (שראוי למסגר ואחר כך להדביק כנתון בתגובה בדיון של "מי ניצח בדיון הקודם?").

זה המקום לציין שהמשפט "בטח כיף איתך במסיבות" לא יביא לכם הרבה לייקים.

להתלונן ש"וואי כתבתי תגובה ממש ארוכה ומפורטת אבל היא נמחקה לי"

טריק זול ומגעיל שמאפשר לך לפרוש בכבוד. מקבילו הטכנולוגי של "עכשיו כואבת לי היד אבל מחר חכה חכה מה אני עושה לך".

להכריז שזו התגובה האחרונה שלך בדיון

אין מה לעשות, מתישהו צריך לעצור. זו התגובה האחרונה שלי בנושא כי זה גם ככה לא הולך לשום מקום.

באהבת חינם ננצח

השיטה הטובה ביותר לנצח דיון היא כמובן לעשות לייק לב לתגובה האחרונה של האדם שאיתו אתה מתווכח. הלייק הזה בעצם אומר "עזוב אחי, הכל שטויות", מפנצ'ר לדיון את הפאתוס והופך את חוסר היכולת שלך להביא עוד טיעון לנדיבות של מנצחים.

 

מתישהו. צריך. לעצור!!! | תמונה: giphy.com

ואם שום דבר לא עובד, תמיד אפשר להאשים את היריב בכל מה שיש בחלק ה"לא תעשה". זה בדוק.