פרס השכוייח: הדמויות שעשו לנו את שטיסל

לכבוד סיום העונה של שטיסל, איתן לויטס מחלק את פרסי מוקצה לסדרה שטיסל על שם פארשלופען. מגיטי וויס ועד ווינבאך.


העונה השלישית של שטיסל, סדרת דגל התורה של yes, מגיעה לסיומה וזה לגמרי שובר את הלב. אחרי שניתקנו קשרים עם מי שאמר שהעונה הזאת פחות אותנטית וכולי וכולי, הגיע הזמן להעניק לדמויות שעשו לנו את העונה של הדרמה הטובה ביותר על המסך את הפרסים בקטגוריות הייחודיות:
(אה, וכמובן חשוב להגיד: קצת ספוילירים בפנים, אבל לא מספיק. זה פשוט נכתב טיפה לפני סוף העונה ממש, אז אולי פספסנו בגדול כאן. תתבעו.)

פרס "זאת שחושבת שהיא יכולה לנהל את כל העולם וממש מתחילה להזכיר את אבא שלה":
גיטי וייס


המנהיגה הבלתי מעורערת מתקשרת לטלפון הציבורי | תמונה: צילום מסך מתוך ערוץ הyoutube של yes

מה זאת שטיסל אם לא משפחה, ומי זו גיטי אם לא המנהיגה הבלתי-מעורערת (והורסת המסיבות) של המשפחה. שולם המזדקן שמח לראות את הנכדים וכו', אבל מכבוד המשפחה כבר פחות אכפת לו, והתפקיד לשמירה על השמות 'שטיסל' ו'וייס' נמצא בידיה של הבלבוסטע שדואגת שגם לבן שלה תהיה אחת כזאת שתעשה הכל "כמו שצריך". במקביל היא מצפה לנכד ראשון מהילדה הלא צפויה שלה, וכל זה בזמן שהיא מאכילה את יושבי מסעדת וייס. ואיפה בעלה בכל הסיפור אתם שואלים? בדיוק קיבל התראה בפייסבוק שצריכים סדרנים להופעה של מוטי שטיינמץ.

פרס "מעורר הרחמים, אבל בקטע הכי חמוד שיש בעולם":
שולם שטיסל


שולם, אתה אף פעם לא מפריע | תמונה: צילום מסך מתוך ערוץ הyoutube של yes

צופי שטיסל מתחלקים לשני סוגים: אלה שצופים בסדרה בגלל שולם, ושקרנים. עוד לא נס ליחֹה של אבי המשפחה – אדרבה וכולי בהחלט כמט שאומרים. שולם, גם כשהוא תלוי במקל הליכה, מהלך איימים על ראשי החיידר (נדבר עליהם בהמשך), מנסה לפתח קשרים רומנטיים (אפילו דרך מוקד קופ"ח) וממשיל משלים מפותלים להעביר מסר לאחרים אבל בעצם מתכוון לעצמו. כי גם בגיל שלו היהודי עדיין לא יודע מה ריבוינו של עוילם רוצה ממנו. רק חבל שלא הפגישו אותו עם הנכד שלו, יוסלה, אולי היה נותן בו קצת מוסר וידישקייט שהיו מיישרים אותו.

פרס "המתוסבך של העונה"
יוסל'ה וייס


שאלת השאלות, יוסלה, שאלת השאלות. | תמונה: צילום מסך מתוך ערוץ הyoutube של yes

אחת הדמויות האותנטיות בסדרה ללא ספק. בעודו שקוע בעולמה של תורה מחד ובעולמה של זואולוגיה מאידך הוא נוטל מקיווע את תפקיד הרווק המתוסבך שמאיים לעשות פאדיחות למשפחה. יוסל'ה מתלבט בין בחורה חייכנית וביישנית ספרדיה לבין בחורה חייכנית וביישנית אשכנזיה ונמצא במרכז סיפור המפתח של העונה, כי מה יותר חשוב אצל חרדים (ודתיים) מאשר להתחתן? נקווה שייסגר על עצמו מהר כי כולנו רואים את העננה שהולכת ומשחירה מעל משפחת וייס.

פרס "זה שהסיפור שלו קצת חוזר על עצמו, אבל בסדר, על זה הסדרה":
קיווע


צייר אותי כמו שאתה מצייר את הבנות שאתה מתחיל איתן | תמונה: צילום מסך מתוך ערוץ הyoutube של yes

הכל כבר נאמר על האמן המיוסר ועדין הנפש הזה שיש לו יותר מזל משכל. אבל אחרי כל השנצים והבירות עם פארשלופן והשני, יש לי תחושה שבפנים הוא יודע מה הוא עושה: הוא יודע שעם כל הכבוד לכשרון הציור שלו, כסף זה לא מביא לו. מה גם שהוא לא מעוניין למכור את רוב הציורים, אז הוא (בסיעתא דשמיא כמובן) הולך בכל הכוח על בנות העשירים. בהתחלה כבש את בת דודו האמיד, ועכשיו בתור אלמן עם ילדה היה עליו למצוא מישהי שהיא לא פחות מיו"ר קרן וורבורג בכבודה ובעצמה. יש לה מאניה-דיפרסיה? נו נו, לפי הרמב"ם כולנו בעוונותינו מוגדרים חולי נפש. אה, ושמתם לב שזה *עקיבא ורחל*? וואו.

פרס "השיחוק הכי גדול של משפחת שטיסל המורחבת":
חנינא טוניק


כולי האי ואולי | תמונה: צילום מסך מתוך ערוץ הyoutube של yes

אם מסתכלים כמה שנים טובות קדימה על חנינא אפשר לראות שהוא לא יהיה חפיפניק כמו ליפא, רכרוכי כמו צבי אריה, או חולם חלומות כמו קיווע. סוף סוף יש גבר רציני במשפחה הזו. כזה שראש הכוילל נותן לו לפסוק הלכה לעצמו. אנרגיה אינסופית שמתחילה בתפילת ותיקין וממשיכה ליום מלא חיוכים, לימוד תורה וחלוקת מכתבים. מספר שנות נישואים בוסריות הספיקו לבחור הביישן שלומד בבית כנסת להפוך את עצמו לאברך מפואר ש(חושב) שהוא שולט בכל ענייני הבית והחוץ וגם כשרוחמי עושה נזקים הוא לא בורח ולוקח אחריות על הפיגוע. שכוייח! משפחת שטיסל המורחבת ללא ספק הרוויחה כאן מן ההפקר.

פרס "בת הזוג הטובה ביותר של קיווע":
רחלי ורבורג


נו, אז למה לא אמרת מהתחלה? זה מה שאני מחפש! | תמונה: צילום מסך מתוך ערוץ הyoutube של yes

כאמור, לכל סנדלי צ׳אקו יש מתנחל ולכל עקיבא יש רחל. דמות מעט טראגית, כי תחשבו על איפה היא יכלה להיות בלי מחלת הנפש הארורה שלה: בחורה אינטלגנטית, רכה ועדינה ממשפחה שכמו שאומרים אצלם 'יש כסף'. אבל מי כמו הציבור החרדי מאמין שהכל בידי שמיים, וברוך ה' הנה היא נשואה באושר לקיווע וליבי, כדת משה ודבורל'ה. כי כסף זה לא הכל בחיים, או כמו שאמר שולם: "אני יכול לתת לך כסף, אבל אני מעדיף לתת לך דגים"

פרס "הסיפור החסידי של העונה":
ליפא וייס (והניצבים)


מי אם לא ליפה יאהב חריף? | תמונה: צילום מסך מתוך ערוץ הyoutube של yes

בזמן שגיטי מסובבת את העולם ביד אחת, וביד השניה מכינה קיגל וחמוצים, ליפא מתלהב מהסרטות של סדרה. אבל אי אפשר להאשים אותו, הוא חרדי בלב אבל לא בנפש. כל היחס שלו לעדוֹת, טכנולוגיה, ולהנאות החיים הוא טבעי ומשוחרר יותר מהמיינסטרים החרדי, ויש מצב שאף פעם לא הבין את כללי המשחק שלהם. (קשיא, איך הוא התחתן עם משפחת שטיסל?) בכל אופן, הבן אדם נותן את כולו למשפחה, וכל פרצוף של גיטי מזכיר לו שהוא אשם בכל הצרות שלהם. מזל שיש את בורא לעולם שתמיד אפשר לזעוק אליו. בל נשכח שרשום על שמו הסיפור החסידי של העונה: "ואז הכופירים שמו פאות וזקנים והצילו את פרנסתו של היהודי שהבטיח להביא ניצבים"

פרס "כובשת הלבבות של בני גיל הזהב":
נחמה יוקטן


רבנית, נגידה, נחמה יוקטן | תמונה: צילום מסך מתוך ערוץ הyoutube של yes

"וכעת נאזין לסרנדה במי במול מז׳ור קכל 361 גראן פרטיטה". אין ספק שקסם אישי כזה לא היה לדמות בסדרה מאז אלישבע (זוכרים?). פנסיונרית שלא יודעת, וכנראה גם לא באמת אכפת לה, מה היא רוצה. כי העיקר בגילה, כמו שאמר ד"ר נוימן, זה לא להיות לבד. בהתחלה יצאה עם מזרוחניק שעובד בפיס, אחרי זה פלירטטה עם ראש חיידר ובסוף עם איש העסקים וחובב המוזיקה נוחעם ואז שוב עם שולם. בואו נאזין לסימפוניה ונראה מה יהיה.

פרס "אכזבת העונה, אבל לא לגמרי, כי בכל זאת":
רוחמי


אפשר להגיד הרבה דברים על יכולות המשחק של רוחמי, אבל שלושת השמות האלה במשפט אחד? וואו! | תמונה: צילום מסך מתוך ערוץ הyoutube של yes

התמלאתי רחמים על כותבי הסדרה שגילו שהשחקנית שלהם מככבת בנטפליקס ובמועמדויות לפרסים, ועל כן הם חייבים לכתוב לה תפקיד משמעותי שראוי למעמדה. למעשה יצא להם יותר מדי אסתי מ'המורדת', ופחות רוחמי  הירושלמית שנשואה לאהבת חייה. גם אם היא היתה מתחתנת חמש פעמים בניגוד לדעת ההורים ומקריאה לאחים הקטנים שלה את 'לוליטה', לא הייתי רואה אותה נכנסת להריון בסיכון עצמי בלי לעדכן את בעלה ואת אמא שלה. ובכל זאת, רוחמי זה רוחמי. אין מה לעשות.

פרס "הווינבאך של העונה":
ויינבאך


נו נו, אז מסתבר שזה הכול מעגל של אלימות | תמונה: צילום מסך מתוך ערוץ הyoutube של yes

תפקיד קטן של נציג המגזר שלנו קובי אריאלי שנותן לנו בפעם הראשונה בשטיסל הצצה לממסד החרדי, ושאני אומר "הממסד" אני מתכוון לראשי מוסדות הלימודים, שיש אומרים שיש להם יותר כוח בציבור החרדי מאשר לפוליטיקאים ולינקי-קנייבסקים למיניהם. כי תורה היא, וללמוד הם צריכים, ומה שאתם צריכים זה להישמע לדרישות שלהם.

ולסיום, בואו לגלות איזה דמות אתם משטיסל: